Събарят стария терминал на летище София
Старият терминал на летище София да бъде съборен и на негово място до 5 години да бъде построен нов и по-голям от сегашния терминал 2.
Идеята ще залегне в актуализирания генерален план за развитие на летището, който трябва да бъде готов догодина. Това съобщи изпълнителният директор на аеропорта Веселин Пейков. Според него е икономически по-изгодно да се построи нова сграда на мястото на старата, съобщава БНТ.
От 1937г., когато е открито, старото летище София, чиито наследник е днешният Терминал 1, е посрещнало и изпратило десетки милиони пътници. Част е от спомените им, свидетел е на история. Времената сега са други, аргументира идеята си началникът на аеропорта.
"Терминалът може да бъде разрушен и на негово място да бъде построен нов, съвременен терминал, който да обслужва между 5 и 6 млн. пътника на година, което е два пъти повече, отколкото Терминал 2", каза Пейков.
Двойното увеличение на пътниците се очаква след края на световната криза, уточни Пейков. Предложението е и заради липсата на алтернативни площи за нов - 3-ти терминал, и готовата инфраструктура на стария, което би излязло в пъти по-евтино, сочат изчисленията му. Той увери, че ако експертите одобрят плана, всяко парче история от стария терминал ще бъде вградено в новия. Предвижда се той да е с две галерии, с 16 или 18 ръкава, плюс паркинг на няколко нива. Водени от сантимента, пътниците обаче не приемат идеята.
Дръзките идеи на ръководството на летището не се изчерпват до Терминал 1. За първи път в общественото пространство беше добавена и още една - за раздържавяване на целия аеропорт. "Летището трябва да бъде дадено на концесия. Даже може да се помисли и за цялостното приватизиране на летището. На много места в Европа и света летищата са частни и ние би трябвало да следваме световния опит", обясни Пейков.
И ако идеята за приватизация на столичния аеропорт е в зародиш, то отсега е ясно, че за финансирането на изграждането на бъдещия терминал 1 ще се търсят няколко възможности. Основните са от европроекти и публично-частно партньорство.