Румъния ще бъде набраздена от магистрали и експресни пътища от запад на изток и от север на юг, шест моста ще пресичат река Дунав по границата с България, а по жп линията между Нъдлак (на границата с Унгария) и Констанца (на Черно море) влакове ще се движат с над 250 км/ч.

Това е първият работен вариант на генерален план за развитие на транспорта, публикуван вчера на сайта на румънската Агенцията по управление за Оперативна секторна програма транспорт (AMPOST), пише БТА, като се позовава на zf.ro.

В документа се посочва, че националният план за строеж на пътища е одобрен от правителството и ще бъде вземан предвид при изготвянето на големия генерален план за развитие на транспорта.

В проекта не са посочени колко километра нови пътища ще бъдат построени и кога ще бъдат готови, но времевите хоризонти са 2015 г., 2020 г. и 2030 г.

Засега само малка част от проектите на картата на пътищата са готови или са в процес на изпълнение. Румъния има около 506 км магистрали, от които само около 350 км са били построени през последните 23 години, така че до финализирането на пътищата, включени в големия план, може да минат няколко десетки години.

В момента в строеж са най-малко 300 км магистрали, предимно с европейски средства.

Те са обаче под въпрос, след като Европейската комисия неотдавна информира правителството в Букурещ, че влиза в процедура, предшестваща спирането на средствата, заради недостатъци при системата на управление на програмата.

Вестникът отбелязва, че в проекта на AMPOST е включена и една от най-спорните магистрали през последните години - Търгу Муреш-Яш. Това е магистрала, която следва да прекоси Западните Карпати и да струва около 8.9 млрд. евро, тоест цена от над 30 млн. евро на километър.