В. Мектупчиян: Търсим нови партньори за бъдещите ни бизнес планове
Само след броени дни Спиди ЕАД ще осъществи листване на Българска фондова борса. Екипът на Profit.bg се допита до изпълнителният директор на компанията Валери Мектупчиян за това какво можем да очакваме от пазара на куриерски услуги и бъдещето пред лидера в бранша у нас.
Г-н Мектупчиян, оказва ли влияние кризата върху пазара на куриерски услуги?
Кризата се отразява на всяка дейност, но в Спиди гледаме на нея като на възможност. Въпреки кризата в последните три години ние, имаме стабилен ръст от 15-16% годишно. Инвестициите, които направихме през 2006 и 2007 г., ни помогнаха бързо да се адаптираме към променящата се бизнес среда. Оптимизирахме структурата и операциите си още в началото на кризата, което ни позволи да предложим на клиентите си комбинация от по-изгодни логистични и ценови решения.
Стратегията ни до момента е фокусирана върху най-големия и перспективен сегмент на пазара – куриерски услуги за корпоративни клиенти в страната, като те формират над 82% от приходите на компанията. Това ни позволява в последните години да изпреварваме ръста на сектора. Има редица фактори за нашите добри резултати освен оптимизацията. Един от тях са непрекъснатите инвестиции в нови услуги и материална база – за последните 4 години сме инвестирали над 12 млн. лв. в оперативни активи и проекти.
Какъв пазарен дял има управляваната от Вас компания и колко пратки обслужвате годишно?
Спиди, според данните на доклада от КРС, е най-големият частен оператор на неуниверсални пощенски услуги в страната с 19% дял от целия пазар и 37% дял в куриерските услуги в страната. Спиди обслужва близо 400 000 клиенти и над 7 млн. пратки годишно, което е възможно благодарение на логистичната мрежа, изградена от 6 сортировъчни центъра и 84 офиса, разположени в 55 града и покриващи 100% от територията на страната.
Разполагаме с парк от над 500 собствени транспортни средства и допълнително работим и с подизпълнители, като все по-важна част предстои да се пада на партньорства с подизпълнители, които освен че са надеждни, ще разполагат и с подходящите ресурси. Външният пазар осигурява около 7% от приходите на компанията, като този дял се удвоява в последните години. Едно от конкурентните ни предимства тук е, че сме партньори с най-голямата мрежа за наземен транспорт в Европа – тази на DPD. Спиди има и най-развитата IT инфраструктура на куриерския пазар в България, което ни дава възможност да предоставяме качествена услуга на бизнес клиентите ни и да се ориентираме с по-голям фокус към сектор с голям потенциал, какъвто е електронната търговия.
Спиди планира листване на БФБ. Защо се решихте на тази стъпка, именно в тези трудни времена?
Да, от известно време в Спиди работим целенасочено, за да станем публична компания и да излезем на БФБ. Стартът на вторичното публично предлагане на акции от компанията ще бъде на 14 ноември 2012 г. По този начин ще станем първата българска куриерска компания, излязла на борсата. Излизаме на борсата, защото смятаме, че Спиди е достатъчно атрактивна за инвеститорите.
Показателите ни в последните години са много добри и ние имаме планове за развитие на бизнеса ни, които включват освен вътрешните ни проекти, при подходяща възможност навлизане на съседни сходни на българските пазари, за които ще са ни необходими нови партньори и нови капитали. Затова ние искаме да натрупаме опит и положителна история и като публична компания, да привлечем нови партньори и да спечелим тяхното доверие, за да знаем че можем да разчитаме на тях в близко и по-далечно бъдеще.
Известно ни е, че слабият инвеститорски интерес и ниската ликвидност на пазара заради кризата влияят на предлагането, но ние нямаме свръхочаквания. Времената на криза, както всички виждаме, се задържат вече повече от 3 години без ясни изгледи за приключване. Не мисля, че трябва да чакаме кризата да отмине, защото това би забавило развитието ни.
Какъв дял от компанията ще бъде предложен на инвеститорите?
В зависимост от интереса и от цената, която можем да получим, планираме да предложим до 20% от капитала на компанията, но това ще стане поетапно.
Какви са очакванията ви за приходите и печалбата на компанията за настоящата 2012 г.?
Резултатите към септември 2012г. при съпоставими цифри показват ръст на печалбата от 23%. Към момента с голяма доза увереност можем да кажем, че приходите ни ще надхвърлят 51 милиона лева, а очакваме печалбата ни да достигне 7.7 милиона или 26% ръст спрямо 2011г.
Какви нови услуги планирате да предложите на клиентите си през 2013 г.?
Работим по проект да предложим нова услуга, ориентирана изцяло към бизнеса. Това ще стане в средата на 2013 г. Тази услуга е нова за целия Балкански регион, но е един от най-успешно развиващите се сегменти в доставките в Европа.