По данни на Българската национална асоциация “Етерични масла, парфюми и козметика”, цената на българското розово масло през настоящата година е достигнала рекордните 6 000 евро за килограм.

Поскъпването в рамките на последните три години е от порядъка на близо 50%, тъй като през 2009 г. цената му е варирала около 4200 евро. Според Николина Узунова, изпълнителен директор на асоциацията, няколко са основните причини за поскъпването на розовото масло през последните години.

От една страна, това се дължи на увеличените разходи на компаниите при производството и повишаването на изкупната цена на розовия цвят. От друга страна - растежът в цената е провокиран от икономическата криза и проблемите в кредитирането на производството на розово масло.

Оскъпяването на кредита, с който работят почти всички български фирми, произвеждащи този продукт, също оказва сериозно влияние. Това води до допълнително увеличаване на техните разходи, твърди Николина Узунова.

Друг важен фактор за поскъпването на розовото масло са климатичните промени, които са довели до по-лоши реколти на розов цвят, а оттам и по-малки количества произведено розово масло. Това неминуемо влияе върху движението на цената в посока нагоре.

Производството му през 2012 г. възлиза на 1800 кг, което е с 15 на сто повече от предходната година, съобщи БНР.

Пазарите на българското розово масло са традиционни. Това са Франция, която е най-големият европейски вносител на българския продукт, САЩ и Япония. Определен интерес има и в арабския регион и ако можем да говорим за разширяване на някакви пазарни позиции на България, те са в тази посока. В някои европейски държави също се засилва интересът към розовото масло, коментира още Узунова.

В миналото розовото масло намираше приложение главно в парфюмерийната и козметичната промишленост, особено при производството на дневни и нощни кремове. През последните години обаче се засилват тенденциите за използване на този традиционен за България продукт и във фармацевтичната и хранителната промишленост.

По думите на Николина Узунова, розовото масло намира все по-широка употреба като суровина за производство на хранителни добавки. Тази тенденция е най-ясно изразена в Япония и в страните от арабския свят.

България продължава да бъде сред световните лидери в производството на този продукт, който намира все по-широко приложение в различни стопански сфери.

Българското розово масло продължава да бъде най-търсено от гледна точка на качеството – продължава Николина Узунова. – Основните конкуренти на българските производители са от Турция. Причина за това е географската близост на съседната ни страна, подходящите условия за отглеждане на тази култура и традициите. Засега България няма други сериозни конкуренти.

В бъдеще може да се окаже, че не Турция, а химическата промишленост е основният конкурент на българските производители на розово масло, тъй като може да имитира аромата по химичен път.

Според експерти в бранша обаче, истинските качества на маслото си проличават при употребата му в козметични продукти и хранителни добавки, а потребителите на розово масло държат все повече не просто на аромата, а и на възможностите за проследяване на продукта и анализиране на неговите компоненти.

България вече е предприела стъпки за защита на българското розово масло. Асоциацията „Етерични масла, парфюми и козметика” се стреми да защити уникалността на нашето розово масло, защото, като водещ продукт, той е жертва на т.нар. ментета на пазара.

Другата цел е да се знае, че продуктът, който се предлага на пазара, е произведен по точно определена технология и от определена суровина – българската маслодайна роза. Защото всеки един от тези елементи води до високото качество на продукта, уточнява Николина Узунова.

От страна на асоциация „Етерични масла, парфюми и козметика” един четиригодишен проект приключва. Надяваме се скоро да видим и успешния му край, а именно – защита на българското розово масло в Европейския регистър за географските указания.

По този начин продуктът ще бъде защитен като уникален и ще бъде свързан с традиционно познатата технология за производство на маслото и с ареала, в който се отглежда – Розовата долина в България.

Ако процедурата в Брюксел завърши успешно, емблемата „Българско розово масло” ще се издава от контролен орган към асоциацията. Онези фирми, които не разполагат с тази емблема, тоест техният продукт не отговаря на определен набор от качествени характеристики, няма да имат право да поставят това наименование на стоката си.