Как ще харчат за Коледа у нас и в Европа?
На тази Коледа европейците ще бъдат по-пестеливи по отношение на подаръците. В навечерието на 2013 г. разходите за празника ще се съкратят до най-ниското си ниво от три години, като най-засегнати ще бъдат гърците.
У нас изследване Pazaruvaj.com – сайт за сравнителни цени и онлайн търговия, показва спад от 4% на планираните разходи по празниците. Българите смятат да намалят поне с един броя на подаръците, които ще закупят по Коледа и Нова година. Ако в края на 2011 г. те са били готови да зарадват средно по 6.2 човека от най-близкия си кръг, сега планират да направят това за 5.6 роднини, приятели и познати
Изследването сочи, че българските домакинства планират за подаръци средно по 250 лева, което е с 4% спад на разходите в сравнение с миналата година. Най-много потребители – 33% от отговорилите на електронната анкета, са готови да отделят от 100 до 200 лева. Това означава, че покупките на човек ще са от 18 до 36 лева.
Тенденцията за тази година показва растяща роля на Интернет като основен източник на информация за асортименти и цени, както и на готовността за пазаруване онлайн. 10 на сто по-малко българи са готови да обикалят по магазините, а процентът на планиращите покупка по електронен път спрямо 2011 г. се е увеличил с рекордните 32%.
Подобна е тенденцията и в Европа под данни на Deloitte. Тази година европейците ще похарчат за подаръци, храна, украса и развлечения с 0.8% по-малко от миналата година. 18% от европейците смятат да намалят броя на подаръците, с които ще зарадват близките си. 77% планират да изчакат намаленията, преди да започнат подготовката за Коледа.
Най-много ще пестят на Коледа гърците, които ще свият бюджета си средно с 16.2%, апортугалците- с 13.5% . Испанците и италианците ще пестят колкото и българите- 4%.
Сред малкото нации, които ще се отпуснат начело са германците, които са увеличили празничния си бюджет с 1.5%.
За европейците на първо място сред желаните подаръци е книгата (46%), следвана от пари (37%), дрехи и обувки (35%), козметика (35%). У нас сред най-предпочитаните стоки са посочени дрехи, електроника, козметика и детски видео игри.