Ще бъде ли българската автомобилна индустрия движеща сила на икономиката?
Въпреки скромния си старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие в момент, когато ръстът в други сфери като недвижимите имоти и туризма е на път да спре.
Около 50 компании, вариращи от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители, дават работа на около 9 хил. души в цялата страна. Секторът е реализирал продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4 процента от обшия износ, показват данни на британския финансов всекидневник Financial Times. Клиентите на българската автоиндустрия включват фирми като Mercedes-Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot и Renault.
Автомобилните доставчици са привлечени към страната ни от ниските разходи за труд в рамките на ЕС, 10-процентния плосък данък и стабилния курс на лева, който e фиксиран към еврото, съобщава в свой анализ БНР. Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери, които да наемат. Отделно, има все повече опитни експерти, които се завръщат в страната заради намаляващите работни места за тях в САЩ и Западна Европа.
Първите чужди компании, които са проправили пътя, са били германски – като Festo, които са започнали производство на системи за автоматизация в България преди 20 години. Други примери са производителят на хидравлични помпи Ixetic и Witte Automotive, произвеждаща системи за заключване, като и двете фирми продават на повечето европейски автомобилостроители. От своя страна BHTC (Behr-Hella Thermocontrol) планира да отвори нова фабрика в България с 600 служители, където ще се произвеждат автомобилни климатични системи.
Развойният и изследователски център на Johnson Controls в София е един от най-големите в рамките на щатската група, като дава работа на над 600 специалисти, разработващи електронни системи за автомобили. Българските експерти очакват стабилен поток на свързани с автоиндустрията инвестиции, след като Great Wall Motors – най-големият китайски производител на автомобили, избра България за тестов пазар за ЕС.
„Литекс моторс” – съвместното предприятие между китайската фирма и българска холдингова група, започна производство на модели на Great Wall в завода си до Ловеч. Там вече се сглобява хечбека Voleex C10, а от следващата година се планира производството да включи пикапа Steed 5 и един от най-популярните китайски SUV – Hover 5.
Други компании извън ЕС също за избрали България за страна, от която да навлязат в пазарите на Централна и Западна Европа. Южноафриканската ALC произвежда във фабриката си до София кожени седалки и интериор за BMW, Mercedes и Nissan. Две турски фирми – Ayfa Otomotiv и Mars Otomotiv, ще произвеждат в страната фарове и други аксесоари за осветление. Индийската компания Escorts от своя страна обмисля изграждането на фабрика за автомобилни компоненти и сглобяване на трактори.
Преди идването на Great Wall България не успяваше да привлече производители на автомобили, търсещи съкращаване на разходите чрез преместване в Източна Европа. Все пак френската Montupet има фабрика в Русе, където произвежда части за двигатели, които се изнасят за заводите на Renault-Dacia в Румъния. Според експерти от френската компания за решението на французите да инвестират у нас са спомогнали предоставените от община Русе улеснения и валутната стабилност, която контрастира с условията в Румъния. Във фабриката започва и първото производство на части за Ford.
В България е създаден и клъстер за насърчаване на производството и използването на електрически превозни средства. Първата стъпка на членовете му беше да се образува съвместно дружество, което да разработи зарядни станции за хибридни и електрически автомобили, използваща предплатени карти. България има достатъчно ноу-хау за производство на електрически превозни средства, защото страната ни беше един от най-големите световни производители на електрически мотокари. Това е предпоставка за професионална компетентност, за да навлезе България в този пазар.