Какво всъщност гледат шофьорите, докато карат?
Ново научно изследване, в което били използвани последните технологии за проследяване на движението на очите и фокуса на зеницата показало, че средностатистическият шофьор въобще не гледа пътя в 18% от времето си зад волана. Вместо това той зяпа облаците, пейзажа наоколо или се фокусира върху реклами, привлекателни пешеходци и всевъзможни разсеващи неща, които нямат нищо общо с карането.
Отнемането на погледа от пътя се случва на всеки 9 секунди, както станало ясно от проучването на компанията за автомобилни застраховки Direct Line.
Още по-големи са обаче тези проценти за автомобилистите, които използват сателитни навигатори. При тях, времето, в което техните погледите им не са фокусирани върху движението, е 22% средно. 12% от пътуването им минава всъщност в гледане на екрана на навигатора. Това е приблизително времето погледите им са насочени към екрана на навигатора. Това е приблизително четири пъти повече от времето, което те отделят за проверка пътната обстановка чрез огледалата за обратно виждане (3.2%) и шест пъти повече, от следенето на насрещния трафик (2%).
Средностатистическия автомобилист прекарва 7% от пътуването в зяпане на облаци и пейзажи и 0.8% - в гледане на реклами. За сравнение, само 0.6% от времето отива за следене на пътните знаци и 2 на сто - за същинско наблюдаване на насрещно движещите се.
Любопитно е, че за наблюдаване на пешеходци, които нито пресичат, нито са на пътя, шофьорите отделят толкова време (3%), колкото на проверката в огледалата. И докато и мъжете и жените се разсейват от добре изглеждащи пешеходци, само мъжката половина има склонността да извръща изцяло главата си от пътя в такива ситуации.
„За пръв път разбираме къде точно водачите фокусират погледа си, докато шофират и резултатите са плашещи“, коментира говорителя на Direct Line Саймън Хенрик. „Дори когато изглежда, че водачите гледат пътя, чрез проследяване на движенията на очите и фокуса на зеницата ние разбираме, че често те всъщност гледат в облаци или витрини. Важно е всеки път, когато шофьор застане зад волана да се концентрира върху пътя през цялото пътуване, в противен случай те рискува да нарани себе си или другите“, допълва Хенрик.