Мобилните услуги поевтиняват от лятото
Мобилните услуги поевтиняват от това лято. Цените на едро на разговорите, sms-ите и дори на мобилния интернет ще паднат почти двойно след първи юли. Това реши Комисията за регулиране на съобщенията.
Двойно поевтиняване на цените на едро не означава, че това ще се случи и при цените на дребно, но със сигурност означава, че и там ще има промяна надолу, посочват от bTV.
Очакваното намаление е третото в рамките на година - миналото лято цената на едро за минута разговор падна от 13 на 5.5 стотинки. В началото на тази година цените се смъкнаха на 4.6 и 3.9 ст., в зависимост от това дали е силен или слаб трафика.
Сега тези цени ще паднат до 2.3 ст., а фиксираните разговори, т.е. тези през стационарните телефони, падат под една стотинка.
В същото време привидно по-добрите условия не правят клиентите по-доволни. За изминалата 2012 г. жалбите срещу мобилните оператори се увеличават с неколкостотин.
Ново изследване показва, че проверяваме мобилния си телефон на всеки 6 минути или средно по 150 пъти дневно. Мирослав Тонев не отрича това за себе си - проверява мейла си, Facebook и не може да си представи да остане дори за минута извън мобилната мрежа.
"Огромна част от хората са пристрастени. Да, и аз съм един от тях. Самите мобилни телефони са създадени да ни помагат и след като вече са станали неразделна част от нас, значи е нормално", обясни Мирослав.
Новите по-ниски цени от лятото за първи път ще свалят себестойността на мобилните услуги под средната за Европа. Само преди 5 години разговорите по мобилния бяха 3 пъти по-високи от всички в Европейския съюз.
"Ако със 100% намаляваме цените на едро, то с 25 до 40% се намаляват цените на дребно. Само че това не става директно - става с по-добри условия, различни пакетни услуги и прочие, и прочие", обясни Веселин Божков, който е директор на Комисия за регулиране на съобщенията.
Попитахме и мобилните оператори дали говорим повече. От "Глобул" отказаха коментар заради фирмената им тайна. "Виваком" отчитат, че абонатите им са изговорили с 15% повече минути и са изпратили с 30 на сто повече sms-и за 2012 г.
"Мтел" разкриха, че клиентите им говорят средно по 3 часа месечно. И при двата оператора най-сериозен ръст има при ползването на мобилен интернет. "Мобилните клиенти използват все повече телефона си, като най-много увеличават използването на мобилен интернет", обясни Атанас Райков, мениджър "Мобилни продукти" във "Виваком".
Андреас Елснер, директор "Маркетинг" в "Мтел", заяви, че имаме революция на интелигентните телефони - 600 000 клиента ползват смартфони и средно месечно използват 250 мега байта мобилен интернет.
Изследването показва още, че получаваме обаждания или набираме номера по 22 пъти на ден, изпращаме или получаваме средно по 23 съобщения. Използваме телефона си и като часовник, който гледаме средно 18 пъти в денонощието.
От Комисията за регулиране на съобщенията предупреждават абонатите да внимават какво подписват до 1 юли, когато ще паднат цените, защото повечето мобилни оператори ще пуснат промоциите си малко преди това, за да обвържат клиентите си. Съветът е да изчакате новите пакети или да сключите договор за по-къс период.