Вчера Майкъл Джордан навърши 50 години, а шестте му титли на НБА с Чикаго Булс, влиянието му върху спортния маркетинг и безбройните незабравими моменти на баскетболното игрище, са само част от нещата, с които хората си го спомнят.

Крилото на Лос Анджелис Лейкърс Антуан Джеймисън наскоро заяви, че според него в момента Джордан все още би могъл да вкарва по над 10 точки на мач в НБА. Вероятно обаче е по-сигурно да се каже, че вече сме видели всичко от летящия над ринга Джордан, след като вече навърши 50 г. и има три отказвания от спорта зад гърба си. Какво може да се каже за бизнеса на Джордан обаче? Той върви по-добре от когато и да било, пише Forbes.

Майкъл Джордан е заработил 80 млн. долара през миналата година от работата с корпоративните си партньори Nike, Gatorade, Hanes, Upper Deck, 2K Sports, Presbyterian Healthcare и Five Star Fragrances. Сред другите активи на Джордан са шест ресторанта и автосалон в Северна Каролина, както и 80-процентен дял в отбора от НБА Шарлът Бобкетс.

Джордан печели повече от почти всеки от най-високоплатените спортисти в света 10 години, след като изигра последния си мач в НБА (боксьорът Флойд Мейуедър оглави класацията на най-високо платените спортисти на Forbes през 2012 г. с доходи в размер на 85 млн. долара).

По-голямата част от доходите на Въздушния идват от марката Jordan, която е част от концерна за спортни стоки Nike. Джордан си партнира с Nike, след като бе избран под номер две в драфта на НБА от Чикаго Булс през 1984 г. Първоначалната му петгодишна сделка с компанията е на стойност 500 000 долара годишно, плюс процент от продажбите. Условията по настоящия договор на Джордан с Nike са конфиденциални, но процентът му от продажбите му носи по 60 млн. долара годишно.

Близо 30 години по-късно, марката все още е маркетингов звяр. Тя е контролирала 58% от пазара на баскетболни маратонки в САЩ през 2012, според SportsOneSource. Компанията майка Nike е на второ място с 34% дял, а Adidas (5.5%), Reebok (1.6%) и Under Armour (0.6%) си поделят каквото е останало от пазара.

Nike привлече за рекламни лица на Jordan настоящите звезди от НБА Кармело Антъни, Блейк Грифин и Крис Пол, както и бейзболиста Дерек Джитър и автомобилния пилот от Nascar Дени Хамлин. Голямата звезда обаче все още си остава Джордан.

През изминалия уикенд Nike пусна модела Air Jordan XX8, за да може представянето му да съвпадне с мача на звездите в НБА. Това е 28-ият модел от марката Jordan. Препоръчителната му цена е 250 долара. Освен новите модели Air Jordan, Nike продължава да пуска и нови версии на ретромодели, чиято цена се движи между 130 и 150 долара.

Марката Jordan се развива изключително добре според анализатори. Продажбите й са нараснали с 25-30% през 2012 г. и в момента възлизат на над 1.75 млрд. долара в световен мащаб. Само продажбите на маратонки от марката в САЩ са генерирали 1.25 млрд. долара през 2012 г., според Мат Пауъл, анализатор в SportsOneSource.

В момента звездата на Маями Хийт ЛеБрон Джеймс може да се похвали с най-големи продажби на маратонки сред настоящите играчи от НБА. За всеки продаден чифт, носещ марката на ЛеБрон, обаче Джордан е продавал по шест от своята марка през 2012 г. в САЩ.

Състоянието на Майкъл Джордан се оценява на 650 млн. долара благодарение на множеството рекламни договори през годините и получените 90 млн. долара под формата на заплати от Чикаго Булс.

Богатството му може да се увеличи благодарение на неговия 80-процентен дял в Шарлът Бобкетс. Отборът губи по 20 млн. долара годишно, а част от договора за собственост на Джордан включва осигуряването на работен капитал за покриване на тези загуби.

Те обаче ще намалеят съгласно новия колективен договор в НБА, който утроява количеството на приходите, които ще се пренасочват от отборите с големи приходи към тези с ниски. Бобкетс ще бъдат един от най-големите печеливши и се очаква да получават по 18 млн. долара още от следващия сезон. Стойността на Бобкетс е нараснала с 14% до 315 млн. долара, в това число 150 млн. долара дълг, според оценки на Forbes.

От изданието честитят рождения ден на Джордан и го очакват в своята класация на милиардерите.