Бум на шофьори с фалшиви психотестове
Фалшиви психотестове за водачи на обществени превозни средства бълват центрове в страната.
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” вчера започна масирана акция за проверка на всички 200 психолаборатории в страната, които издават документи за професионална годност на водачите на обществени превозни средства, съобщи пред „Монитор” шефът на агенцията Валентин Божков.
Той допълни, че вече са ясни около 15 центъра, които ще бъдат затворени с предварително изпълнение на заповедта Акцията започва след получен сигнал за една от лабораториите, която издавала документи без кандидат-професионалният водач да е стъпвал там.
Проверяващи от ДАИ прекарали цял ден пред заключените врати на психолабораторията и за всеобща изненада в средата на деня от нея към „Автомобилна администрация” започнали да се получават протоколи за успешно проведени тестове.
Затова от администрацията прекратяват дейността на този център с предварително изпълнение на заповедта. Решението за хлопването на вратите е потвърдено и от съда след обжалване.
С промяна в Закона за автомобилните превози от 2010 г. от съществуващите 28 центъра за психически тестове за професионални водачи в цялата страна те набъбват до 200.
Дейността е позволена за медицински центрове и места, които работят с магистри психолози и са оборудвани с необходимата лабораторна техника за тестване на професионалната категория водачи. Промяната беше наложена поради забавянето на тестове с до 3-4 месеца, когато те се провеждаха само в съответните 28 центъра в страната.
А на такава проверка трябва да минат всички водачи от професионалните категории за тежкотоварни автомобили, автобуси, таксита и ватманите. На такъв тест подлежат и осъдените за пътно произшествие, както и хората, загубили точките от талона си.
При тест за функционални способности, когато изпитваният реагира с натискане на педал, се оказало, че професионален шофьор на ТИР е с ампутирано стъпало, разказаха експерти от автомобилната администрация.
Интересът към отваряне на центрове за психотестове е толкова голям, тъй като инвестицията за апаратурата е едва 4-5 хиляди лева, а за всеки преглед се броят средно по 50 лева, обясниха от бранша.
До миналата година проверките на новите психоцентрове бяха затруднени заради законовото изискване да се провеждат съвместно от автомобилната администрация и транспортните болници. Съгласуването им е причина те да са само две за цялата 2012 г.
Акциите се отпушиха, след като през септември правото на контрол се прехвърли само върху ДАИ. Тогава за пръв път се въведоха и санкции към психолабораториите за некоректно свършена работа, които започват от 3000 лв. и стигат до затваряне на съответния център.
Сегашната проверка няма да е единична акция, която да проследи коректната работа на психолабораториите, а става дума за нова постоянна форма на контрол над тази дейност, обясни Валентин Божков. С проверката са ангажирани всички психолози на автомобилната администрация и инспектори на ДАИ.
Услугата е много търсена, защото тестовете са не само за новите водачи, но и за тези, които на всеки три години трябва да потвърдят психическата си годност. Професионалните водачи над 65 години се явяват ежегодно, уточни шефът на „Автомобилна администрация”.
Над 30 хиляди водачи годишно минават на проверка за годност. Около 20 на сто от кандидатите за професионална категория не биват одобрени.
Готвят промяна в кодекса за застраховане на пътниците
Кодексът за застраховане ще бъде променен, така че превозвачите да са длъжни да застраховат всяка седалка в наличния си автопарк.
В момента ако един собственик на автобусна компания разполага общо с 600 седалки в автобусите си, той може да застрахова около половината от тях, защото не използва на пълен капацитет всички налични седалки, обясниха застрахователни експерти за „Монитор”.
Така съществува риск, когато по празници се пуснат всички рейсове, част от пътниците да не са застраховани.
Шефът на „Автомобилна администрация” Валентин Божков обясни, че от няколко месеца работна група обсъжда как да работи системата за упражняването на този контрол през центровете за извършване на годишен технически преглед на рейсовете и още с влизането на колата да става ясно дали е на 100% застрахована.