И Шератон на тезгяха
"София хотел Балкан", известен доскоро като столичния "Шератон", е следващата култова туристическа сграда, която може да смени собственика си. Хотелът, който се управлява от акционерно дружество, от години декларира загуби.
След няколко рокади в управлението му, които не довели до желаните финансови резултати, станало ясно, че единственото решение за инвеститорите е да търсят нов купувач, обясниха източници на "Стандарт".
Цената, която искали собствениците на луксозната сграда до Президентството, е между 60 и 75 млн. евро. Потенциалните купувачи обаче чакали офертата да падне още.
Надежда за сделка обаче давал фактът, че само през последната седмица на светло излязоха две значими продажби. Според информация в публичното пространство, "Кемпински Зографски" бе купен от "Химимпорт" за 40 млн. евро.
Цената е 5 пъти по-ниска от първоначалната оферта на собствениците, които след смъртта на милионера Иван Зографски бяха оценили наследството си на 200 млн. евро. Кризата обаче смъкна цената до значително по-реална сума, коментираха представители на туристическия бранш.
Според тях вложението в Японския е изключително добро и оправдано, тъй като това е един от най-добре работещите хотели в столицата. Освен на нощувки, там разчитат на конгресни прояви, събития и класни заведения с постоянна отбрана клиентела.
Почти двойно по-евтино се изтъргува столичният хотел "Хилтън", като купувачът отново е българин - бизнесменът Спас Русев, съобщи в. "Преса". Той е броил за досегашната собственост на ирландския фонд "Куин груп".
Цената, която е платена, е 24 млн. евро, като според запознати сумата също е редуцирана значително, в сравнение с първоначалната оферта за продажба. Преди да закупи петзвездния хотел заедно с партньори, Русев придоби и друг символ на София - хотел "Радисън" срещу парламента.
Причината за сключването на двете големи сделки явно е, че е постигната добра цена за тях, коментира Михаела Лашова от консултантката компания "Фортън". Според нея и двата обекта предлагат много добри възможности за развитие на бизнес.
Знакови сделки като тези се сключват на базата на лични контакти и при пълна конфиденциалност, категорични са брокери. Посредничеството на специализираните сайтове за обяви на имоти търсят предимно собствениците на малки семейни хотели.
Тезата на експертите се потвърждава и от справка в сайта за недвижими имоти imot.bg. В момента там са публикувани 81 обяви за продажби на хотели, като част от тях се дублират, защото се продават от няколко агенции едновременно.
Според тази справка най-скъпият хотел, който се продава, би струвал на евентуалния си купувач, ако го вземе, без да обсъжда цената, 75 млн. евро. Става въпрос за сграда в центъра на столицата и площ от 24 000 квадрата - или с други думи - с големината на "София хотел Балкан".
Цената на квадрат е 3125 евро, а обявата не е достъпна за редовните потребители на сайта. Част от офертите пък са със забележката, че цената е по запитване и договаряне.
Най-евтините хотели, които са предложени като оферти, пък са си апартаменти по 80-90 кв. м в столични квартали, които се предлагат на цени от по 1000 евро средно за квадрат. Най-евтините хотели от семеен тип пък са с посочени оферти от поне 200 000 евро
Обявите за продажби на хотели в страната, според справка в същия сайт, са 949 на брой, като средната цена е близо 1 млн. евро, а на квадрат - 529 евро. Столичните хотели се търгуват най-скъпо, а следващият в класацията на скъпите оферти е 9-етажен и 4-звезден апартхотел в Слънчев бряг с квадратура от 11 000 кв. м.
Сградата е на първа линия до брега и "разполага с плувен басейн, ресторант, фитнес, кафетерия и множество други удобства за релакс и развлечение", пише в обявата.