Притежателите на имоти, подходящи за магазини, независимо в кой град на страната се намират, винаги имат шансове да реализират добра сделка. Дори да си мислят, че през периода на най-голямата инвазия на големите чуждестранни вериги магазини у нас са изпуснали момента.

Защото няколко от тези големи вериги магазини през последните години са се насочили към търсене на имоти, подходящи за нови обекти.

Наскоро от австрийската “Била”, която е една от първите, стъпили на българския пазар, съобщиха, че търсят да наемат или купят помещения за търговски обекти в градове с над 20 000 жители. Изискванията са те да са в централната градска част или в обособена търговска зона с развито обществено или административно обслужване.

От “Била” търсят готови търговски обекти или такива в проект, самостоятелни сгради или част от търговски център, пешеходна зона или подблоково пространство между 600 и 1500 квадратни метра.

Това е значително по-малко като площ от най-разпространените формати магазини “Била”, т.е. австрийската верига се насочва към разкриване на обекти, близки до домовете на клиентите, съобщава вестник "Труд".

Наред с това от “Била” търсят и парцели в регулация в централни или в гъстонаселени градски части с пешеходен и автомобилен достъп, които да са минимум 1500 квадратни метра.

Триковете на супермаркетите

Все по-близо и все по-малки

Сред веригите магазини, които ще продължат да се развиват и да откриват нови обекти, е и “Лидл”. От стъпването си на българския пазар преди няколко години марката вече има 65 магазина, като, за разлика от останалите, има обекти не само в областни градове, а и в по-малки населени места като Харманли, Пещера, бургаското село Равда, Провадия, Петрич, Панагюрище, Луковит, Гоце Делчев, Велинград.

Когато търсят имоти за наемане или купуване, от “Лидл” държат населеното място да е с траен потенциал и устойчиво развитие.

Обичайният формат на магазините на “Лидл” са супермаркетите, за чието изграждане веригата търси предимно парцели с площ над 6000 квадратни метра. Те трябва да са на места, осигуряващи максимална близост до клиента и да са подходящи както за пешеходен достъп, така и за обслужване на автопоток.

От 2012 г. насам обаче “Лидл” започнаха да откриват и по-малки магазини, намиращи се в търговските зони или в централните части на населените места. Те могат да са значително по-малки като площ - от 800 до 1300 квадратни метра.

Обичайно “Лидл” наема площите, в които ще открива магазини, но често се налага и да купува - било парцели, върху които строи хипермаркети, било готови сгради. При стъпването си на нашия пазар през 2010 г. например “Лидл” изкупи всичките 24 вече изградени обекта на немската верига “Плюс”.

Форма за осигуряване на търговски помещения може да е и придобиване само на право на строеж, ако мястото е особено атрактивно и собственикът му не иска да го продава.

Интересното е, че “Лидл”, освен купувач и наемател, е и наемодател на имоти, подходящи за търговия. Негова собственост са 6 големи сгради, намиращи се в Бургас, Левски, Павликени, Раднево и Севлиево. Площта им е по около 1000 квадратни метра, с изградени паркинги и рампа, позволяваща разтоварване на стока от тирове. Освен за магазини, сградите могат да се ползват и като складове.

Заплатата ще стига, ако влизате с план в магазина

За радост на хазаите

Сред веригите, които зарадваха през последните 2 години доста собственици на помещения, е и френската “Карфур”. При стъпването си на българския пазар през 2009 г. “Карфур Маринопулос България” (КБМ) имаха намерение да развиват само формата магазини, известен и от други европейски страни - огромни хипермаркети с търговска площ от по 4000-5000 квадрата и дори още по-големи, които бяха възможни само в моловете, но трудно осъществими като самостоятелни сгради.

Фирмата има вече 9 такива хипермаркета в най-големите градове, но откри още 9 по-малки супермаркета, намиращи се в помещения в центровете на градовете или на ключово място в големите жилищни квартали.

Според източници от имотния пазар, там фирмата плаща наем, значително по-висок, отколкото в моловете. Наемната цена в моловете в столицата принципно се движи между 25 и 27 евро на квадрат месечно, но при хипермаркетите става въпрос за огромни пространства и за дългосрочно наемане, така че рядко надминава 10-12 евро на квадрат.

Последната новост при “Карфур” е, че от тази година възнамерява да развива още по-малки като площ магазини, наречени “бутикови”. Според оперативния директор на КМБ Кристиян Шарита това ще са търговски обекти, в които са обособени отделни малки магазинчета за специфични за региона продукти, например биопродукти от местни производители, кътчета за пресни печива и хлябове, магазини за бебешки стоки и др.

Веригата не си е поставила за цел да открие определен брой такива обекти, а първо ще търси подходящи помещения за тях. В Гърция, където тази форма вече е изпробвана, този тип магазини обикновено се настаняват в централните части на градовете или в жилищни квартали, най-често в помещения от по 700-1000 квадратни метра, които се наемат.

Иначе изискванията на “Карфур” към помещенията са сходни с тези на “Лидл”. Разликата е, че засега се позиционира само в най-големите градове, където покупателната способност на населението е значително по-висока.

Когато веригата стъпи в България, тогавашното ръководство заяви, че откриване на магазини “Карфур” и в по-малки населени места ще има едва на втория етап от разширяване на присъствието.

Къде пазаруват звездите? (снимки)

Партньорства

“Метро” е първата от големите вериги, която се насочи към откриването на компактни малки магазини. В момента германската компания няма актуални обяви за търсене на имоти, в които да изгражда нови свои обекти. От няколко години обаче “Метро” развива програмата “Моят Магазин”, която е насочена към търсене на партньорство с търговци, които имат свои помещения.

Включените в програмата търговци получават от “Метро” набор от рекламни елементи и преференциално зареждане на магазина със стоки, по-голямата част от които са от собствените марки “Аро” и “Файн фууд”.

При друга от големите вериги - “Кауфланд”, няма актуални обяви за търсене на имоти. Любопитното при нея обаче е, че оползотворява до край площите си. В момента “Кауфланд” например продава или отдава под наем парцел от 713 квадрата на терен, на който се намира неин магазин в Бургас. Мястото е до паркинга и е подходящо за отделен търговски обект.

"Пикадили" удари рекорд

Веригата “Пикадили” са на път да счупят рекорда по маломерност на помещенията, в които настаняват своя формат магазини “Пикадили Дейли”.

Миналата седмица компанията купи от “ВМ Финанс Груп” три магазина в столичните квартали “Лозенец”, “Младост” и “Слатина”, като най-малкото от тях, което се намира в “Лозенец”, е едва 78 квадрата, а най-голямото е 174 квадрата. И трите помещения са разположени в жилищни кооперации.

Въпреки слуховете от миналата година, че част от магазините “Пикадили Дейли” ще затворят заради ниска рентабилност, това очевидно няма да се случи. Напротив, веригата, която през 2011 г. стана притежание на белгийския гигант “Делез”, има вече 24 такива обекта в цялата страна, като намерението е до края на годината те да станат 35.

Извън тях веригата продължава да открива големи магазини “Пикадили” в новооткриващите се молове. В столицата последният за момента такъв магазин е в мол “Сердика”, където веригата работи върху площ от над 1500 квадрата.