Централна гара пременена с нов хотел и ресторанти
Пълна промяна за Централна гара ще започне до края на 2013 г., когато се отбелязват 125 години от началото на дейността й. Мащабният ремонт ще започне веднага, след като бъде подписан окончателно договорът с фирмата изпълнител - обединението между „Главболгарстрой”, „Водстрой 98” и „Промишлено строителство холдинг”.
Конкурсът беше организиран от собственика на гарата - Национална компания „Железопътна инфраструктура”. Проектът се финансира с 20 млн. евро по оперативна програма „Транспорт”. Мегаремонтът на гарата трябва да приключи за 26 месеца, съобщи вестник "Монитор".
Основната сграда на гарата ще е от метал и стъкло. Напълно обновени ще са и подлезите и чакалните. Гарата ще има нови информационни табла, ескалатори, асансьори и други съоръжения за хора със затруднена подвижност. Сред задължителните придобивки ще бъде детски кът с играчки и обезопасени катерушки.
Освен това ще има специални стаи за повиване и кърмене на бебетата. С топла връзка от чакалнята ще се отива към хотел, където могат да отсядат и пътуващи с други видове транспорт. В новата гара ще бъдат разположени няколко ресторанта, вериги за бързо хранене, магазини и супермаркет. Чакалните ще бъдат отоплени през зимата и комфортно охладени през топлите месеци.
Освен това гарата ще бъде покрита със соларни панели, които да осигуряват голяма част от енергийните й нужди. Идеята е, гарата да пести от парите за ток и да ги пренасочи за поддръжка. Към гарата ще бъде построен и подземен гараж на площ от 700 кв. м.
Освен това фирмата изпълнител ще трябва да направи и външен платен паркинг, на който ще се предлагат тарифи, както за почасово паркиране, така и за денонощие или няколко дни.
Стрелочните кабини също ще бъдат ремонтирани. Покритията и настилките и на шестте перона ще бъдат сменени. Пътниците ще имат директна връзка и със спирката на метрото.
Търговските площи също ще бъдат обновени. Само култовият часовник и надписът „София - Централна гара“ ще останат да напомнят за старата фасада на зданието след мегаремонта.
Единственото, което няма да бъде ремонтирано като част от проекта, е т.нар. ротонда пред гарата. Предгаровото пространство е собственост на Столичната община. Въпреки че се обмисляха варианти за прехвърляне на собствеността към министерството на транспорта, това на практика не се случи и зоната и няма как да бъде включена в проекта, който в по-голямата си част се финансира с пари от ОП „Транспорт”.
След приключването на ремонта НКЖИ ще трябва да реши и бъдещето й - да продължи да я стопанисва сама и да получава пари от наемателите на търговски площи, които в момента са около 700 000 лв. годишно, или да я предостави на концесия.