Летенето може да бъде едно мистериозно преживяване. Самолетите са невероятно сложни и дори плашещи машини, а пилотите и стюардесите не казват особено много за това какво се случва.

Така че е напълно логично хората да вярват на всевъзможни интересни "факти" за въздушния транспорт.

Проблемът е, че много от тях не са истина.

Вижте десет мита за самолетите и летенето, подбрани от Business Insider:

1. Отварянето на вратата на самолета по време на полет представлява реален риск за безопасността.

Такъв риск няма. Когато самолетът вече е набрал височина, той се херметизира. Това означава, че отварянето на врата би изисквало свръхчовешка сила.

"Не можете–повтарям, не можете – да отворите вратите или аварийните изходи на самолет по време на полет. Не можете да ги отворите по простата причина, че налягането в самолета, няма да го позволи", казва Патрик Смит, въздушен пилот и блогър.

Така че няма защо да се притеснявате, че някой пътник може да откачи и всички да излеят от самолета ототворена врата. Това няма как да се случи. Това ни води и до следващия мит...

2. Малка дупка в самолета може да доведе до това всички да бъда замсукани извън самолета през нея.

Според Патрик Смит въпреки че бомбите и големите отвори в структурата на самолета могат да доведат до пагубна и светкавична декомпресия, малката дупка в самолета е нещо съвсем друго.

След като дупка с диаметър около 30 см в самолет на Alaska Airlines води до аварийно приземяване през 2006 г. Смит пише: "Пробивът беше малък и след като налягането в самолета бе освободено, е можело да се предположи, че самолетът ще запази целостта си и ще си лети нормално, както и става."

3. Човек се напива по-бързо на по-голяма височина.

Предаването „Ловци на митове“ по Discovery се заема с този мит и открива, че е напълно неверен. Тъй като обаче самолетите не се херметизират на морското равнище (това е еквивалента да дишаш на надморска височина от 2 400 м.), във въздуха има по-малко кислород, което може да накара човек да се почувства пиян.

4. Самолетите изсипват събраното в тоалетните си във въздуха.

Не се случва. Толкова много хора са се оплаквали от това, че са били залети от изпражнения от въздуха, че от Федералната авиационна администрация на САЩ са били принудени да излязат със следния отговор: "Физически е невъзможно един пилот да изсипе тоалетната по време на полет."

5. Човек може да бъде засмукан в тоалетната на самолета, ако пусне водата, докато седи на тоалетната.

Това може да стане, но само ако тялото на човек запечати по перфектен начин вакуумната тоалетна. Това обаче е трудно да се направи. Адам Савидж от "Ловци на митове" пробва да го направи и въпреки сериозното засмукване, успява да стане без проблеми. Вероятно обаче е добра идея да ставате от тоалетната преди да пускате водата.

6. Рециркулираният въздух в самолета разпространява болести.

Това изглежда логично, но Патрик Смит оборва и този мит:

„Въздухът циркулира в самолета, докато в крайна сметка не влиза в долната част на фюзелажа, където около половината от него се изпуска навън. Останала част от въздуха минава през филтри, след което се смесва отново със свеж въздух от двигателите и целият цикъл започва отново.

Тези филтри според производителите са на нивото на "болнично оборудване." От Boeing твърдят, че между 94 и 99.9% от микробите във въздуха се улавят, а въздухът в самолета се променя напълно на всеки 2-3 минути, което е доста по-често, отколкото в сградите.

7. Носенето на колан може да намали шансовете ви за оцеляване при катастрофа.

Това е подобно на носенето на колан в автомобил. Не е налудничаво да смятате, че коланът може да в попречи бързо да излезете от разбил се самолет, но той може да в бъде много по-полезен, отколкото да ви навреди.

Ето какво казва специалистът по безопасност на въздушния транспорт за катастрофата със самолет на Asiana в Сан Франциско по-рано тази година: „В ситуация като тази "човек може да бъде изхвърлен от седалката си," и да се блъсне в друг пътник или в някоя от преградите. Така че е по-добре да си седите на мястото и впоследствие да ви се налага да се борите с откопчаването на колана, отколкото да летите из въздуха“.

8. Пилотите могат да контролират циркулацията на въздуха, за да упояват пътниците и да пестят гориво.

Патрик Смит казва, че твърдението, че пилотите ограничават кислорода е просто смехотворна нелепа. Нивото на кислорода се определя от херметизацията."

9. Кислородните маски са примамки, които имат за цел да успокоят пътниците преди катастрофа.

Това твърдение, популяризирано от героя Тайлър Дърдън във филма "Боен клуб," е много далече от истината, според Смит. Ако налягането в самолета бъде изпуснато (което може да се случи лесно, без това да доведе до катастрофа), всички на борда ще трябва да дишат въздуха на височина 10 000 м, в който съдържанието на кислород е по-ниско. За сравнение връх Еврест се издига на височина 8 848 м.

Докато пилотите не свалят самолета на височина от около 3 000 м, където въздухът е по-богат на кислород, тези маски помагат на всички да дишат нормално.

10. Човек няма шанс да оцелее в самолетна катастрофа.

След катастрофата на самолета на Asiana изглеждаше невероятно, че 304 от 307-те души на борда са оцелели. Това обаче отговаря напълно на данните на Националния борд по безопасност на транспорта на САЩ, които показват, че 95% от пътниците, които са претърпели инциденти със самолети на американски превозвачи в периода 1983-2000 г., са оцелели. (За "инцидент" се счита събитие, в което има загинали, или сериозно ранени, или пък на самолета са нанесени значителни щети.")

Това се дължи на строгите правила при въздушния транспорт, заради които модерни самолети са огнеупорни, лесни за евакуация и могат да издържат на сериозни увреждания без да се изгубят целостта си.