Компанията за спортна екипировка Puma наскоро поднови договора си със спринтьора Юсеин Болт, което изглеждаше като нещо съвсем логично, но преди десетилетие историята е била малко по-различна.

В днешно време Болт е признат за най-великия спирнтьор в историята, след като печели спринта на 100 и 200 м на последните две олимпийски игри. И на двете състезания той е част от щафетата 4x100 на Ямайка, която печели златен медал. Освен това Болт има осем златни медала от световни първенства.

Въпреки това, Йокен Цайц, бивш главен изпълнителен директор на Puma, споделя пред CNBC, че обмислял да се откаже от ямайския атлет, след като той не успя да блесне на олимпиадата в Атина през 2004 г. и е разкритикуван за непрофесионалния си подход към подготовката.

"Казвахме си: "Добре, той е млад човек, но наистина не иска да тренира толкова здраво, колкото би трябвало. Той има целия необходим потенциал, но търпи контузии. Ако не тренира, никога няма да стане велик," казва Цайц.

Тогава Цайц провел среща с екипа си в Puma и решили, че е време да освободят като тяхно рекламно лице Болт, който подписва с марката през 2002 г. Цайц обаче не чувствал, че това е правилното решение и скоро го променил.

"Само няколко седмици по-късно казах: "Не смятам, че това е добра идея. Нека го задържим. Сигурен съм, че ще се справи," споделя Цайц пред CNBC. "Той е страхотен. Има страхотен характер. Страхотен човек е и ако има добър треньор, може да направи чудеса. Нека застанем зад него и да го подкрепим в тези трудни времена."

Малко след това Болт вече работи с нов треньор на име Глен Милс, на когото се приписва заслугата той да стане световен шампион.

В края на миналия месец Болт обяви, че подновява договора си с Puma до края на олимпиадата в Рио де Жанейро през 2016 г. Смята се, че от Puma плащат на Болт по 10 млн. долара на година, което прави рекламния договор най-скъпия в света на атлетиката.

По отношение на възхода на Болт Цайц казва: "Мисля, че той не обича да губи и в крайна сметка осъзна, че трябва да се стегне. Той обичаше живота, обичаше ранната си слава, но осъзна, че ако не започне да работи здраво, няма да има кариерата, която му се искаше да има."

Решението да задържат Болт като рекламно лице е било риск, който се е отплатил на Puma, според Repucom, една от най-големите компании за проучвания в сферата на световния маркетинг.

"За компания като Puma, която с времето ще инвестира в много талантливи спортисти, това си е известен риск," казва управляващия директор на Repucom Чарли Дъндас.

"Никога не знаеш дали ще получиш следващия Юсеин Болт или спринтьор, който никой от нас не е чувал, който е скъсал предни кръстни връзки на 21 г. и кариерата му е била дотам. Винаги се поемат рискове."

Дъндас казва, че предвид факта, че конкурентите Nike и Adidas доминират на щатските спортни пазари като бейзбол и баскетбол, спонсорирането на Болт е предоставило на Puma възможността да стане монополист на пазара при атлетиката, който е ниша, с рекламно лице като Болт, който излиза извън границите на неговия спорт.

"Има аргументи за това, че Болт може да бъде малко като Дейвид Бекъм," казва Дъндас. "Неговият характер просто превъзхожда възможностите му на пистата. От Puma му плащат сериозни суми, за да стане техен посланик. Бившият спринтьор Майкъл Джонсън прави доста добра кариера като анализатор, след като приключи със спорта."