ГЕРБ: ЕК спря два ключови инфраструктурни проекта за България
ЕК спря два ключови инфраструктурни проекта за България.Това каза на брифинг в парламента депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев, който е бивш министър по еврофондовете. Става дума за проекта на тунел под Шипка и Западна дъга на Софийския околовръстен път, която е част от "София-Калотина".
С писмо от 4 октомври ЕК е уведомила министерството на транспорта, че двете апликационни форми се отхвърлят. Като причина се посочва, че правителството не е изпълнило ангажимента си да осигури финансиране за вече течащи изпълнения на проекти в ЖП сектора, уточни Дончев.
По думите му ситуацията е допълнително усложнена от факта, че и двата проекта вече се изпълняват, което означава, че ако въпросът не бъде уреден в следващите месеци, ще бъдат платени с бюджетни пари, предаде БТА.
Той посочи, че тази новина не може да бъде обект на политическо злорадство. Става дума за ключови проекти на обща стойност над 131 милиона евро.
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов също коментира с думите: „ Още преди няколко месеца предупредихме гражданите на България, че това правителство ще доведе до спиране на еврофондове.
Това са първите лястовички, но не пролетни за радост, които ни подсказват докъде ще я доведат. Това са два ключови проекта”, посочи Борисов, цитиран от Фокус. Според него ще се стигне до взимане на заем и вдигане на дефицита.
„Дефицитът ще отиде над 3-4 %, ще ни вкарат в процедура на свръх дефицит, така че те ще почнат да избират дали да изпълняват социални обещания, дали да спират проекти. Когато спират проектите, това са намалени работни места, това е блокаж на държавата”, добави той.
„България се отказва да развива своята пътна инфраструктура с безвъзмездно европейско финансиране“, коментира и бившият регионален министър Лиляна Павлова. Тя обнини управляващите, че закъсняват с големи проекти като магистралите„Марица”, магистрала „Струма” – Лот 4, Кърджали – Подкова.
Проектът за тунел под Шипка се изпълнява с финансиране от оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. 3,2-километровият тунел трябва да се строи през 2014-2020 г., а стойността му е 150 милиона евро.
Западната дъга е част от общ транспортен проект, който включва също скоростния път София – Калотина и Северна скоростна тангента. Около 60 млн. лева ще струва изграждането на 3-километровия участък от Западната тангента на Софийския околовръстен път. Проектът е съфинансиран по оперативна програма "Транспорт".