Компаниите, следящи потребители, подписаха етичен кодекс
Бизнесът на някои компании е „проследяването” на клиенти не само онлайн, но и използването на техники за проследяване офлайн, пише „Форбс”. Вместо да следят кликванията и придвижването от сайт на сайт, те се специализират в проследяването на движение в реалния свят, използвайки едно много удобно техническо средство, без което повечето хора не могат да живеят – мобилния телефон. Чрез телефона търговците могат да разберат колко често влизате в магазина, колко дълго стоите и в някои случаи пред кои рафтове се заседявате.
Както при много нови и неочаквани начини за използване на технологиите, хората се ужасяват от практиките, за които научават.
Веригата „Нордстром” попадна под ударите на общественото възмущение по-рано тази година, когато се разбра, че проследява клиентите си без ясно предупреждение. Или пък случаят в Лондон, където кошчетата за боклук бяха използвани, за да се събира информация от мобилните телефони на пешеходците, предава Фокус.
Компаниите, които се занимават с този бизнес решиха да направят така, че клиентите, търговците и закондателите да се чувстват по-спокойни за дейността им.
Във вторник те приеха кодекс на поведение, който огласиха заедно със сенатора Чък Шумър, който по-рано наричаше проследяването офлайн „обезпокоително и разтройващо”. Девет компании подписаха кодекса, а той обещава основно две неща.
Първото е в магазините ще бъдат поставени знаци, че се използва проследяваща техника. Второто е да има и инструкции как клиентите могат да се изключат. Винаги остава съмнението обаче, че табелите могат да се поставят така, че да не бъдат забелязвани.
В повечето случаи проследяващата техника регистрира MAC адреса на телефона, който не може да бъде свързан със самоличността. Който не иска бъде следен трябва да изключи Wi-Fi и Bluetooth функциите на телефона си, а най-сигурно, пък макар и немислимо е да го остави вкъщи.