ООН: Светът харчи 130 млрд. долара годишно за лошо образование
Четвърт милиард деца не успяват да придобият основни умения по четене и математика заради образователна криза, която струва на правителствата по света 129 млрд. долара годишно, предупреди ЮНЕСКО, културната агенция на ООН.
Неадекватното преподаване по света е оставило в наследство повече неграмотност, отколкото се смяташе досега, се казва в годишния мониторингов доклад на ЮНЕСКО.
Един от четирима млади (на възраст 15-24 години) в бедните страни не може да прочете изречение, като броят на неграмотните достига 40 процента в Субсахарска Африка.
"Какъв е смисълът от образованието, ако децата излизат след години в училище, без да са придобили нужните умения?", пита Полин Роуз, директор на Изпълнителната агенция за образование в доклада от почти 500 страници.
В една трета от анализираните страни по-малко от три четвърти от работещите учители в основни училища са преминали обучение по националните стандарти, докато 120 милиона деца по света на възраст за основно образование са имали малък или никакъв опит с училище.
"Цената от 250 милиона деца, които не учат най- основното, е еквивалентна на129 млрд. долара, или 10 процента от глобалните разходи за основно образование", се казва в доклада.
Тридесет и седем държави, наблюдавани от доклада губят най-малко половината от сумата, която харчат за основно образование, защото децата не се учат.
В развити страни, включително Австралия, Франция, Германия и Великобритания, децата на имигрантите изостават от връстниците си. В тази връзка докладът призовава глобалната политика в сферата на образованието да се фокусира не само върху общия брой на записване в училище, но и върху равен достъп и по-добро преподаване.
„Достъпът до образование не е единствената криза. Лошото качество задържа развитието дори и за тези, които посещават училище", каза генералният директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова.
По думите ѝ е ясно, че образователните цели на ООН, поставени през 2000 г. за хилядолетието няма да бъдат постигнати.
Роуз каза, че "новите цели след 2015 г. трябва да гарантират, че всяко дете не само посещава училище, но и учи това, което трябва да научи".