Левът става доминираща валута на пазара на кредити
Левът става все повече доминираща валута на пазара на кредити – делът на кредитите в българска национална валута през януари е 87%.
Дебатите около промените в регулацията на кредитната дейност в страната създават объркване и завишени очаквания у потребителите, се посочва в месечния доклад на консултантската компания Кредит Център.
Предвижданите промени са позитивни и в посока защита на потребителите, но политическото говорене, неясните послания и пресилени прогнози карат потребителите да си създават очаквания, които реално няма да се случат.
„Много хора с намерения да изтеглят заем за покупка на жилище ни питат кога ще влязат в сила готвените промени и как точно ще се отразят на офертите им за кредит. Дискусиите ще поскъпнат ли кредитите, ще отпаднат ли таксите, за кои кредити ще важи и т.н. объркват потребителите и ги карат да се чувстват несигурни в кредитната си сделка”, коментира Тихомир Тошев, изпълнителен директор на Кредит Център и www.creditpoint.bg.
„В същото време някои банки премахнаха най-спорната такса – тази за предсрочно погасяване още преди да са приети промените, за да отговорят на очакванията на клиентите си”, добавя Тошев.
Според кредитните консултанти и в момента на пазара могат да се намерят кредитни продукти, които да отговорят на изискванията на клиентите за прозрачност на лихвите и липса на много и неясни такси и комисионни. Въпреки това промените в резултат на изискванията на евродирективата за ипотечните кредити ще направят пазара по-конкурентен, по-достъпен и по-нискорисков за клиентите.
Очакванията, че лихвите по кредитите ще скочат като резултат от промените, няма да се сбъднат. По-скоро ще се появят нови продукти, които ще отговарят на определени точки от европейската директива за ипотечните кредити. Към момента други съществени тенденции на пазара на ипотечно и потребителско кредитиране не се наблюдават, посочва се още в анализа на Кредит Център. Банките удължиха зимните си промоции, а лихвите остават стабилни.
Средният размер на изтеглените ипотечни кредити в страната през януари е 36 372 евро, което е сравнително добър показател за традиционно пасивния януари. Левовите кредити се превърнаха в основна валута за теглене на заем – в първия месец от 2014 година делът им е 87% от всички изтеглени.
Най-голям е средният размер в столицата – малко над 44 000 евро, а най-нисък сред големите градове – в Пловдив – под 20 000 евро. В Бургас кредитите, изтеглени в български пари, са 90% от всички, а в София техният дял е 70%. Във Варна средният размер на изтеглените през януари кредити е малко под 30 000 евро, а съотношението евро-лева е 13-87.
Най-активни продължават да са кредитополучателите на възраст между 26 и 35 години. Те представляват над 52% от всички кредитополучатели през първия месец на 2014 година. Хората между 36 и 45 години заемат дял от 30% от всички потребители. Най-младите – тези между 18 и 25 г., представляват 8.6% от клиентите, като приблизително сходен е делът на най-възрастните – над 45-годишна възраст.
Между 10 000 и 30 000 евро е най-често тегленият кредит през януари – той е бил избран от повече от 50% от кредитополучателите. Вторият най-популярен кредит през януари е този между 30 000 и 50 000 евро – избират го около една четвърт от хората.
Заем над 90 000 евро теглят 3.7% от потребителите, а минимален кредит до 10 000 евро е изборът на близо 9% от всички потребители,
Покупката на жилище е мотивът за 98.3% от хората, решили да пристъпят към изтегляне на ипотечен кредит. За лично ползване са останалите 1.7% от изтеглените през януари заеми.
Най-често срещаният срок за погасяване на кредита остава този между 16 и 20 години – 42% от хората избират него. Следва го периодът между 21 и 25 години, какъвто са изтеглили над 32% от клиентите през януари. Понижение с около 1% се забелязва при хората, решили да изберат дълъг срок на погасяване от над 30 години.
Около 30% от потребителите избират да финансират с кредит между 70% и 80% от стойността на покупката си. Други 28% решават да покрият между 60% и 70% от цената с външно финансиране. С кредит от 90% до 100% от стойността покупката си ще покрият около 3% от потребителите през януари.