Перник е най-замърсеният град в Европа
Задушаваме се, преди всичко през зимните вечери, повечето хора се отопляват с въглища, но също горят и автомобилни гуми и пластмасови бутилки, за да се сгреят – въздиша Калина Христова, 32-годишна продавачка от Перник, западна България. Този индустриален град с 80 000 жители, разположен на 30 км от София, спечели първенството за най-замърсен град на Европейския съюз при последното класиране, направено от Европейската агенция за околната среда (ЕАОС), съобщава АФП в материал за страната ни, озаглавен "България – най-замърсената страна в Европа" .
През половината година екологичните норми на ЕС са надвишени, посочи агенцията през октомври. За сравнение нормите може да бъдат превишавани само 35 дни в годината. В Париж това става едва в продължение на 15 дни, а в Белгия – 29 дни, отбелязва агенцията, съобщава БГНЕС.
Замърсяването се измерва с концентрацията на фини частици, приличащи на прах, отделяни при горенето (коли, отопление, заводи и т.н.). Тези частици са виновни за усложняване на сърдечно-съдовите и белодробните болести и имат вредно въздействие върху нервната и възпроизводителната система и могат да причиняват рак и преждевременна смърт, предупреждава агенцията.
Условията, описани от перничанката, може да се открият навсякъде в България – най-бедната страна в Европейския съюз. Четири от петте най-замърсени града в ЕС за 2011 г. са български, според последните сравнителни данни на ЕАОС. Полският град Краков е на трето място.
Поставената на 11-о място София е най-замърсената столица в Европа, много по-напред в класацията от Букурещ (57-о място) и Любляна (75-о).
След България Естония, Унгария, Гърция и Португалия са на челните места по замърсяване в Европа, сочат данните на агенцията.
Отоплението с въглища или дърва в най-бедните страни е главната причина за замърсяването (58%) в България, според ЕАОС.
Враца, град с население 70 000 души в извънредно бедния северозападен район на България, разполага с централно отопление и газификация. Но те са прекалено скъпи за мнозинството от жителите му.
Едва 250 домакинства са се газифицирали, тъй като са нужни пари за оборудване и подходящи електродомакински уреди – обяснява Димитър Димитров, който отговаря за контрола над газопреносната мрежа.
Отоплението с дърва е по-евтино. Спряхме централното парно в нашия апартамент и се отопляваме с дърва, които складираме на балкона, казва Евдокия Славова, пенсионирана учителка.
Ромите, които в мнозинството си са безработни, често рискуват живота си, за да се снабдят с въглища, като влизат в затворени мини.
Химическият завод, който тровеше разположената в полите на Балкана Враца, бе затворен в края на комунизма. Но ликвидирането му донесе безработица и бедност на града. Сега ние сами си тровим въздуха, признава Евдокия.
Ала отоплението на отделните граждани не е единственият виновник за замърсяването на въздуха в страната.
Грийнпийс България сочи и ТЕЦ-овете, които осигуряват 43% от енергията на страната. Според НПО 2000 случая на преждевременна смърт всяка година се дължат на прекалено високата концентрация на частици и на серен диоксид, изхвърляни от тези централи.
България е на челна позиция в Европа по процентите на въглероден оксид и серен диоксид, изхвърляни от индустрията и автомобилния трафик – заявява Ивайло Попов от НПО "За Земята".
Заобиколената от планини столица София редовно се дави в гъст смог. В града замърсяването основно се дължи на остарелия автомобилен парк и на лошата организация на движението.
От 250 000 купени коли през 2013 г. едва 20 000 са нови – казва Любомир Доросиев, президент на Асоциацията на търговците на стари автомобили.
В София и в близкия град Дупница редовно има големи пазари на коли оказион, някои от които тръгват от цена 1500-2000 евро.
Превърнахме се в автомобилното гробище на Европа откакто катализаторът е задължителен в развитите страни. И под претекст да се щадят бедните властите не насърчават закупуването на нови коли, казва Кръстьо Пеев, собственик на гараж в София.
Столицата страда и от хронични задръствания. На всяко кръстовище ви спира червен светофар. Водачите чакат, двигателите работят и не се мисли кой диша този въздух, възмущава се Георги Кудев шофьор на такси.
Улиците на София рядко се мият дори в центъра на града. В крайните квартали жителите имат късмет да видят чисти улици само преди общински избори, се казва в анализа на Франс прес.