Близо 600 хил. лв ще ни струват медийни изяви на еврокандидатите
Близо 600 000 лева – толкова ще струват на българския данъкоплатец медийните изяви на 18 партии, коалиции и независими кандидати през следващите 27 дни в битката за европарламента. Причината – новият Изборен кодекс дава право на средства от хазната за "бедните" кандидати.
Право на финансиране имат:
1. ПП БЪЛГАРСКАТА ЛЕВИЦА
2. ПП ПАРТИЯ НА ЗЕЛЕНИТЕ
3. ПП ЗЕЛЕНА ПАРТИЯ
4. ПП ХДПБ
5. ПП БНПП
6. ПП СИНЬО ЕДИНСТВО
7. ПП БАСТА
8. Коалиция АБВ
9. Коалиция КОД
10. ПП СЪЮЗ НА КОМУНИСТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
11. ПП БКП
12. ПП ЗЕЛЕНИТЕ
13. Коалиция НПБ
14. РЕФОРМАТОРСКИ БЛОК
15. Коалиция БЪЛГАРИЯ БЕЗ ЦЕНЗУРА, ВМРО-БНД, ЗНС, ГЕРГЬОВДЕН
16.Виктор Тенчев Папазов.
17.Румяна Вълчева Угърчинска
18.Евгения Златева Банева
Според правилата на новия Изборен кодекс, бюджетът дава на партиите и кандидатите без държавна субсидия суми за медийни участия. За партиите това са 40 000 лева, а за независимите кандидати - 5 000.
В конкретния случай за финансиране на мераклиите за брюкселско назначение от джоба на данъкоплатеца ще отидат точно 587 000 лева. Сред одобрените са 15 партии и коалиции и тримата независими кандидати. Те обаче смятат, че парите са недостатъчни.
„Тази цифра – 5 и 40 000, лева от наша гледна точка е точно едно неравноправие, затова ние ще настояваме на пълна промяна на това нещо – за нас сумата е прекалено малка”, категорична е Зорница Илиева, председател на инициативния комитет за издигане на независимия кандидат Евгения Банева, съпруга на небезизвестния бизнесмен Николай Банев.
Малките партии се чувстват ощетени и неравнопоставени спрямо големите и казват, че с това отразяване нямат шанс. „Условие да влезеш в политиката е да имаш ужасно много пари, а всички казват - не искаме олигарси. Как да се случи точно?”, пита Ирина Абаджиева от Християндемократическата партия
Според ЦИК обаче, с тези медийни пакети се дава шанс за равнопоставеност на всички кандидати, дори неизвестните. Партиите трябва да отчетат изхарчените пари до 30 дни след края на изборите. а за да няма злоупотреби те могат да се харчат само в медии, регистрирани преди приемането на изборния кодекс.
Един от проблемите, които също трябва да бъде решен тепърва, е, че партиите трябва да плащат авансово, а парите по медийните пакети според тях се дават на края на кампанията, посочва bTV.