В Индия дори банките предлагат доставки по домовете

Времето е ограничен ресурс, като това може да потвърди и Вини Анеджа, която заема ръководен пост в PR компания в Ню Делхи.
"Аз работя по пет дни в седмицата, от 9 до 7 часа, и шофирам по един час от и до работа, така че нямам време за традиционните ежедневни неща," казва тя.
Анеджа няма време да пазарува хранителни продукти, да ходи на педикюр или да чака пред кабинета на лекаря за профилактични прегледи, но това не е проблем.
"Когато имам нужда от нещо, просто се обаждам, пиша смс или съобщение в WhatsApp и кварталният магазин ми доставя всичко - от паста за зъби до ориз," казва тя.
Хранителните продукти са само началото. Анеджа получава масажи на лицето и педикюри, инвестира в договорни фондове и облигации и прави редовния си годишен медицински преглед в дома си.
Моделът на Индия за доставки на продукти и услуги по домовете процъфтява. Най-голямата индийска банка ICICI предлага доставка на пари в брой и чекове и позволява на хората да откриват банкови сметки от дома си.
Медицинските услуги също се предлагат по домовете. Metropolis Healthcare в Мумбай събира проби от кръв и урина по домовете, след което качва резултатите им онлайн в рамките на пет часа. Техни служители също така се отбиват по домовете, за да мерят кръвно налягане, да пускат кардиограми и да доставят медицински продукти.
"Нашата инициатива "Лаборатория вкъщи" бележи ръст от 30% на година и на фона на застаряващото поколение, високите наеми, цените на горивата, моделът за доставка по домовете ще бъде дълготраен," казва Амира Шах, главен изпълнителен директор на Metropolis.
На фона на засилващата се конкуренция консултанти, техници и експерти в частни банки, като ICICI, и големи диагностични центрове, като Metropolis, работят и като куриери и продавачи на продукти и услуги.
В същото време някои ресторанти в големите градове предлагат поръчки за доставки по домовете чрез смс или онлайн. По някои оценки доставките са скочили с 20-25% през 2013 г., изпреварвайки ръста от 16-18% на храненето в ресторантите.
Мобилните козметични услуги също процъфтяват в Мумбай и Делхи.
Има два основни фактора, които стоят за модела на доставките по домовете - лошата инфраструктура и традициите.
"Предвид големите задръствания, проблемите с паркирането и пътуването до работа, защо някой не би искал продуктите и услугите да идват в дома му, особено ежедневни неща като хранителни продукти или…откриването на банкова сметка?" казва Дебашиш Мукерджи, партньор в A.T. Kearney. "Удобството е водещият фактор, който стои зад доставките по домовете."
Нещо повече, в Индия има сериозна традиция услугите да се доставят до клиентите.
"Традиционно всичко, от пресни зеленчуци и хранителни продукти през бижута и килими, се доставя," казва Ашиш Танеджа, управляващ директор на GrowXventures, цитиран от CNBC.
"Да се опитваш да промениш поведението на клиентите в краткосрочен план е изключително трудно. Големите компании са принуждавани да приемат модела за доставка по домовете, за да предлагат също удобство, както и кварталния магазин. Технологиите улесняват всичко това," смята Танеджа.
Очаква се този бизнес да продължи да се разраства, но не всичко ще бъде доставяно по домовете.
"В бъдеще потребителите ще предпочитат да пазаруват сами само по-изтънчени продукти, които изискват по-голям ангажимент както от купувача, така и от продавача или пък които са по-сложни," казва Мукерджи.
"За рутинните ежедневни покупки обаче, независимо дали става въпрос за официална риза или хранителни продукти, доставките по домовете ще бъдат нормата, а не изключение," добавя той.