Девет навика на работно място, които трябва да откажете веднага
Вместо да четете всичките тези книги за самоусъвършенстване пълни с неща, които трябва да започнете да правите, за да бъдете по-продуктивни, често е по-добре да видите какво трябва да спрете да правите, което пречи на вашата продуктивност, пише Business Insider.
Вижте няколко съвета от Тим Ферис, автор на бестселъра "Четиричасовата работна седмица.", за нещата, които би трябвало да спрете да правите още сега.
1. Не отговаряйте на обаждания от непознати номера.
Логиката зад това е, че обажданията от хора, които не познавате, често само ви губят времето. Нещо повече, тези обаждания понякога могат да ви изненадат и това ви поставят в неизгодна ситуация за преговори. Просто ги оставяйте да минават през гласовата поща.
2. Не отговаряйте на имейли сутрин рано или вечер късно.
“Един от най-важните трикове за максимизиране на продуктивността е умственото ви състояние да бъде в тон със задачата”, казва Скот Адамс.
Всъщност напасването на умения към определени части от деня е една от най-важните промени, които можете да направите, за да подобрите трудовите си навици.
Ако преместите работата, която изисква креативност и мислене за началото на деня, когато все още сте свежи и изпълнени с енергия, тогава останала част от деня ще ви остане, за да отговаряте на всевъзможни неща.
Продължителността на времевия прозорец, в който човек е във върхова форма, е между два и половина и четири часа, след като се събуди.
Проучвания показват, че будността и паметта, способността да мислим ясно и да научаваме нови неща, може да варира между 15 и 30% в течение на деня. Повечето от нас са в най-добра форма между два и половина и четири часа след събуждането си. В такъв случай за тези, които стават рано, концентрацията е в своя пик между 10 часа сутрин 12 часа на обяд, заедно с логическото мислене и способността за разрешаване на сложни проблеми.
Имейлът е цар на това да ни кара да реагираме. Колко пъти ви се е случвало да отидете в офиса, да забележите, че имате свободен час, да отворите пощата си да видите как този час изчезва. Тук има и известна количество психология. Електронната поща ни предлага променлива подкрепа. Той е като кокаин за мозъка и ни кара да се чувстваме важен.
Според Тим Ферис проверяването на пощата сутрин “разбърка приоритетите ви.” Проверяването на пощата точно преди лягане пък, навик, който повечето от нас имат, се отразява на способността ни да спим добре.
3. Не се съгласявайте на срещи или обаждания без ясна програма или краен срок.
Тим Ферис казва:
Ако желаният изход е определен ясно със заявена цел и програма покриваща темите/въпросите за разглеждане, нито една среща не трябва да трае повече от 30 минути. Настоявайте да ги получите предварително така че “да сте възможно най-подготвени и да използвате по-най-добрия начин времето.”
Ако програмата не е ясна, накарайте хората да я изяснят. Лесно е да свикате среща, особено в големи организации. Изясняването на програмата внася енергия в целия процес. Така не само, че срещите ще бъдат по-добри и по-кратки, но и ще са по-малко.
Вижте още: 10-те неща, които убиват най-много продуктивността в работата
4. Не позволявайте на хората да блуждаят от мисъл на мисъл.
Пропускайте незначителните разговори за убиване на време. Ако отговаряте на телефона си казвайте “В момента съм зает, но какво става?” Това кара хората да говорят по същество.
Тим Ферис казва “голяма част от това да се свърши работата е да се говори по същество.”
5. Не проверявайте имейла си постоянно.
В книгата си "Тиранията на електронната поща," Джон Фрийман обяснява:
Да работиш със скоростта на електронната поща означава да придобиеш топографска представа за ежедневието от препускаш с бясна скорост влак — а последствията за нас работещите са сериозни. Когато биваме прекъсвани на всеки 30 секунди, вниманието ни се разпилява на хиляди малки частици.
Разумът бива лишен от дълбочина, когато се раждат креативните идеи и се случва сложното мислене. Започваме да гоним задачи, да бъдем раздразнителни, да бъдем ужасни слушатели, докато се опитваме да не изоставаме от ритъма на компютъра.
Входящата поща идва по няколко различни канала - имейл, Facebook, Twitter, съобщения. Резултатът от всичко това е, че в края на деня все още имаме много имейли, които стоят в нашата поща.
И така защо се занимаваме с електронната поща по цял ден? Мисля, че ни харесва вниманието, което тя ни подсигурява. Електронната поща е пристрастяваща, както игралните автомати.
6. Не общувайте прекалено много с клиенти с ниска печалба и големи разходи за поддръжка.
Ферис не говори за хора в случая, но всички ние познаваме хора от своето обкръжение, които консумират много енергия и много от нашето време, но придават много малко смисъл или стойност в замяна. Можете да минимизирате тези отношения.
7. Не работете повече, за да поправите това, че сте прекалено заети.
Това наистина е въпрос на приоритети. Не вземате решения, просто трябва да кажете „не“.
Ферис предлага предишния ден преди вечеря да определяте вашите едно или две най-важни неща за вършене. След това на следващата сутрин да се заемате първо с тях.
Ако не знаете кои са истинските ви приоритети, всичко ще ви изглежда важно и спешно, а това е рецептата за катастрофа. Идеалният вариант е да се чувствате заети, но не и пришпорвани.
Вижте още: 10 неща, които не трябва да правите след завръщането от отпуска
8. Не носете телефон в себе си постоянно
Ферис нарича това “дигитална каишка.” Вероятността да сте толкова важни, че да поддържате постоянно комуникация, е малка.
9. Не очаквайте работата да запълни празнина, която отношенията ви извън работата би
Животът не е само работа. Колегите ви не трябва да са единствените ви приятели. Правете си планове извън работа и ги защитавайте точно както бихте защитавали една важна бизнес среща. Никога не си казвайте “Ще го свърша през уикенда.”
Работата се разпространява до количеството време, което й осигурявате. Когато й отделяте много време, тя ще го консумира. Отделяйте й по-малко време и ще бъдете по-продуктивни.