Фискалният резерв в края на май е 5.8 млрд. лв.
Размерът на фискалния резерв към 31 май 2014 г. е 5.8 млрд. лв., в т.ч. 4.9 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0.9 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.
Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма за отчетния период са в размер на 11.776 млрд. лв., или 37.9% от годишните разчети за 2014 г. Съпоставено със същия период на миналата година, приходите по КФП са с 26.3 млн. лв. по-малко, което се дължи в най-голяма степен на базов ефект от постъпилите в съответствие с нормативните срокове приходи от дивиденти от държавни предприятия в края на май 2013 г. (включително и с еднократен характер).
Постъпленията от дивидент за държавата към 31 май 2014 г. са в размер на 4.9 млн. лв., докато за същия период на предходната година постъпленията от дивиденти са били 198.7 млн. лв., т.е. постъпленията от дивиденти към края на май 2013 г са със 193.8 млн. лв. по-високи от тези за първите пет месеца на настоящата година.
Основната част от постъпилите приходи от дивидент през май 2013 г. е с еднократен характер - от „Държавната консолидационна компания“ ЕАД в размер на 148.1 млн. лв. Следва да се има предвид, че през 2014 г. нормативно регламентираните срокове за внасяне на дивидент за държавата бяха променени и постъпленията се очакват в следващите месеци.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец май възлиза на 9.436 млрд. лв., което представлява 38.8% от годишните разчети за 2014 г. Съпоставено със същия период на предходната година, данъчните постъпления нарастват номинално с 246.4 млн. лв.
Приходите в частта на преките данъци са 1.982 млрд. лв., което е 45.9% от планираните за годината и нарастват с 3.6% спрямо януари – май 2013 г. Постъпленията от корпоративни данъци остават близки номинално до отчетените за същия период на предходната година, докато приходите от ДДФЛ бележат ръст от 7.3% (75.8 млн. лв.).
Приходите от косвени данъци са в размер на 4.511 млрд. лв., което е 35.2% от програмата за годината, в т.ч. от ДДС – 2.935 млрд. лв., или 35.4%; от акцизи – 1.507 млрд. лв., или 34.4%; от мита – 58.6 млн. лв., или 43 на сто.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 439.9 млн. лв., или 49% изпълнение на годишните разчети.
Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 2.503 млрд. лв., което представлява 39.8% от разчетените за годината. Съпоставено със същия период на предходната година, приходите от осигурителни вноски нарастват номинално с 8.1% (187.1 млн. лв.).
Постъпленията от косвени данъци към 31 май 2014 г. намаляват номинално с 60.1 млн. лв. спрямо същия период на миналата година в резултат на по-високите размери възстановен ДДС и акцизи през първите пет месеца на 2014 г. в сравнение със същия период на 2013 г., както и на динамиката на потреблението и вноса.
За периода януари – май 2013 г. възстановеният ДДС е в размер на 2.293 млрд. лв., а за същия период на 2014 г. е възстановен ДДС в размер на 2.365 млрд. лв., или със 72.4 млн. лв. повече.
Нивото на невъзстановения данък намалява със 165 млн. лв. - от 314 млн. лв. към май 2013 г. на 149 млн. лв. към месец май 2014 г.
Стриктното спазване на сроковете за възстановяване на ДДС и акциз, започнало от началото на мандата на правителството и продължаващо и през тази година, е в съответствие с политиката на утвърждаване на държавата като коректен платец и партньор на бизнеса и е средство за създаване на нормални условия за растеж и развитие.
Също така следва да се отчете и базов ефект от постъпили през февруари 2013 г. стари просрочени задължения в размер на 65 млн. лв., които са с еднократен характер за 2013 г. и правят данните за постъпленията от ДДС за двата периода несъпоставими. Върху постъпленията от ДДС от внос влияние оказва и извършваната планова профилактика на производствени мощности в основен икономически оператор, което отлага част от доставките на суровини за производството и съответно внасянето на дължим ДДС от внос за следващи периоди.
Очаква се изоставането при постъпленията от ДДС поради проведената планова профилактика на мощности през първите месеци на годината, което се оценява на около 90 млн. лв., да се компенсира постепенно през следващите месеци.
Неданъчните приходи и помощите са в размер на 2.34 млрд. лв. или 34.9% от разчета за годината.
Променените срокове за внасяне на дивидента за държавата от предприятията с държавно участие в капитала, от една страна, и постъпилите еднократни приходи, от друга, прави данните в частта на неданъчните приходи несъпоставими за двете години. Постъпленията от неданъчни приходи към 31 май 2014 г. са в размер на 1.578 млрд. лв., при 1.749 млрд. лв., отчетени към 31 май 2013 г.
Приходите от помощи към края на май 2014 г. са със 101.3 млн. лв. по-ниски от тези за същия период на предходната година, като това изоставане се компенсира през месец юни 2014 г., когато има по-високи постъпления от помощи спрямо предходната година.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 31 май 2014 г. възлизат на 12.665 млрд. лв., което е 39% от годишния разчет.
Спрямо май 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 907.8 млн. лв. (7.7%), което се дължи основно на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС и на ръст при социалните разходи. Важно е да се отбележи, че разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват значително - с 64.7% (605.3 млн. лв.) повече спрямо същия период на 2013 г., което е свързано с ускореното усвояване на средствата по европейските програми, докато разходите по националния бюджет нарастват с 2.7% (302.5 млн. лв.) спрямо отчетените за същия период на 2013 г.
Разходите по европейските средства (вкл. националното съфинансиране) към края на май 2014 г. са в размер на 1.54 млрд. лв., като отчетените за същия период на 2013 г. разходи са в размер на 934.8 млн. лв. В структурно отношение разходите за издръжка и лихвените разходи са по-ниски в сравнение със същия период на миналата година, докато ръст се отчита основно при капиталовите разходи и социалните и здравноосигурителните плащания. Ръстът при социалните разходи се дължи основно на базов ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на по-високи здравноосигурителни плащания през първите месеци на 2014 г., свързани с разплащане на задължения от предходната година и др. От друга страна, ръстът при капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) отново е свързан с по-високите плащания по програмите и фондовете на ЕС. Към края на май 2014 г. тези разходи са в размер на 1.389 млрд. лв. и нарастват номинално с 40.2% (398.2 млн. лв.) спрямо същия период на предходната година, когато те са били в размер на 991 млн. лв.
Нелихвените разходи са в размер на 11.95 млрд. лв., което е представлява 40.1% от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към май 2014 г. са в размер на 10.561 млрд. лв. (42.6% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1.389 млрд. лв. (27.8% от разчетите към ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 218.9 млн. лв. (32.7% от планираните за 2014 г.).
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31 май 2014 г. от централния бюджет, възлиза на 495 млн. лв., което е в съответствие с Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) 1150/2000 на Съвета на ЕС от 22 май 2000 г. за прилагане на Решение 94/728/ЕО, Евратом относно системата за собствени ресурси на Общностите.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма на касова основа към май 2014 г. е отрицателно в размер на 888.6 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 362.9 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 525.7 млн. лв.