Adidas надви Nike в битката на Световното първенство
Световното първенство по футбол приключи с титла за Германия, докато в същото време при битката на концерните за спортна екипировка Adidas надви Nike. Механиката на тази победа прилича забележително на тази на успеха на Германия на футболния терен: прецизност срещу показност, пише Bloomberg.
На световния пазар за спортна екипировка Nike Inc. е номер едно със 17% дял. Adidas AG е на второ място с 12%. При футбола конкретно, където двете компании контролират общо 70% от пазара, позициите им са разменени. Nike работи здраво, за да навакса. Продажбите на спортните артикули на компанията възлизат на 2.3 млрд. долара за финансовата година, приключила през май, в сравнение с 2.7 млрд. долара продажби, които Adidas очаква за 2014 г.
Световното първенство бе място за голяма битка, която бе отразена и в рекламните послания на двете компании: "Рискувай всичко" за Nike "Всичко или нищо" за Adidas.
Вижте още: Фенове се забавляват с реклама на Луис Суарес
Преди турнира Nike положи допълнителни усилия, които се очакваха от амбициозния номер две на пазара. Компанията спонсорира 10 от 32-та отбора, в това число фаворита Бразилия, както и Англия, Португалия, Франция и Холандия. Adidas обличаше девет отбора, между които Германия, Аржентина, Мексико и Колумбия.
Nike можеше да се похвали с втория най-скъпо платен рекламен агент на футболни обувки в лицето на Кристиано Роналдо, на когото компанията плаща по 8.35 млн. долара на година.Пред него по заплащане е замо Дейвид Бекъм, който получава по 11.7 млн. долара на година от Adidas, но популярността на Бекъм излиза далеч извън границите на футбола.
Рекламно лице на Nike е и бразилската звезда Неймар, който има 11-годишен договор на стойност 1 млн. долара на година. Преди първенството Nike пусна кратък анимиран клип с участието на най-големите си звезди, които събра над 60 млн. гледания в YouTube.
Световното първенство обаче бе далеч от запомнящо се за участниците в него. Французинът Франк Рибери не взе участие заради контузия. Англичанинът Уейн Рууни, испанецът Андрес Иниеста и Кристиано Роналдо се прибраха рано-рано вкъщи, след като отборите им не прескочиха груповата фаза. Давид Луис пък бе капитан на Бразилия при разгромната загуба от Германия със 7 на 1. Неймар не взе участие в този мач, защото получи контузия на четвъртфинала.
Adidas от друга страна изглежда имаше невероятен късмет залагайки на аржентинския гении Лионел Меси (3.34 млн. долара на година) и на германския плеймейкър Месут Йозил (4.9 млн. долара на година). И двамата взеха участие в снощния финал, използвайки спортните обувки на компанията.
Не вярвам в късмета на такова ниво, казва главният изпълнителен директор на Adidas Херберт Хайнер.
"Очевидно те ни атакуват сериозно във футбола, защото откриха, че това е най-популярния спорт," заяви наскоро Хайнер в интервю за Daily Telegraph.
Освен че се подготвят сериозно и избират победители вместо губещи и то на по-ниска обща цена, Adidas също така показаха, че разбират по-добре какво мислят феновете на Световното първенство. Компанията за маркетинг в социалните медии Encore Alert е открила, че по време на световното съобщенията на Adidas са ангажирали със 150% повече участието на феновете, отколкото през останалото време. При Nike това участие е намаляло с 10%.