Изграждаме цялата АМ Хемус до 2020 г.
Приоритет за нашето правителство е цялостното изграждане на АМ „Хемус“. Това каза министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по време на пресконференция за представяне на резултатите от анализа на работата по инфраструктурните обекти с европейско финансиране.
Проектът за цялото трасе ще бъде включен в обхвата на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. и ще бъде разделен на три етапа с обща индикативна стойност 780 млн. евро.
„Ще предложим на Европейската комисия да се увеличи националното съфинансиране за пътни проекти до 50%“, каза министър Ангелкова. По този начин общият бюджет на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. ще нарасне на около 2.5 млрд. евро.
Средствата са необходими за реализация на основния приоритет в пътния сектор – доизграждането на АМ „Струма“, както и стартиране на работа по тунела под връх Шипка. Индикативната стойност на лот 3 от магистралата, която ни свързва с Гърция, е 750 млн. евро, а строителството под Шипка се оценява на 150 млн. евро.
В жп сектора ще се работи за завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. В рамките на този програмен период се модернизират три отсечки, а индикативната стойност за завършване на цялата линия е 320 млн. евро. „Много важно е и изграждането на линията Елин Пелин – Септември.
Проектът е разделен на два участъка, като е реалистично до 2020 г. да успеем да изградим трасето Елин Пелин – Ихтиман, което е с индикативна стойност от около 270 млн. евро“, допълни транспортният министър. Предвижда се отделен проект да бъде подготвен за модернизация на някои ключови гари по протежението на проектите, които се реализират по ОП „Транспорт“.
„Жп линията Драгоман – София – Елин Пелин ще бъде първият проект, който ще подадем за кандидатстване по Механизма за свързана Европа (Connecting Europe Facility)“, съобщи още Николина Ангелкова. Прогнозната му стойност е приблизително 198 млн. евро. Трасето обхваща около 65 км и е разделено на три участъка.
„Набирането на проекти по Механизма ще започне от началото на септември и НКЖИ има пълна готовност да го предложат на ЕК. Той отговаря на всички изисквания на програмата и се надявам, че ще получи необходимата подкрепа“, допълни министърът. Другите приоритетни проекти, които се подготвят за кандидатстване по Механизма са жп линията Видин – Медковец и проектът за подобряване на корабоплаването по р. Дунав, който е съвместен с Румъния.