Щатският производител на смартфони Apple обяви, че е продал 10 милиона от двата си нови модела, което е два пъти повече, в сравнение с първия уикенд при представянето на модела iPhone 5S през изминалата година.

По-късно през тази седмица новите модели на Apple ще бъдат достъпни в още 20 страни, като ще се представят в общо 115 държави до края на годината.

Седем години след представянето на първия модел iPhoneе пазарът на смартфони изглежда доста по-различен.

Най-големият световен производител в момента - Samsung, заедно с Apple, допринася за близо половината от продажбите на смартфони по света.

След години на силен ръст в продажбите, налице са признаци за забавяне. Продажбите на смартфони през изминалата година нараснаха с 30% спрямо ръст от около 50% през предходните две годнии.

Налице са признаци за сериозно насищане на развитите пазари, като ръстът в момента се генерира от развиващи се страни като Индия.

Относително зрял е вече пазарът дори в Китай, където обаче евтините телефони съставляват около 80% продажбите.

Именно евтините смартфони са в основата на ръста на пазара в момента. Според данни на IDC смартфоните с цени под 100 долара съставляват около половината от продадените смартфони.

Като пример може да бъде посочена френската компания Wiko, която, макар и едва на три години, вече държи над десет процента от продажбите във Франция. Разбира се, компанията е само привидно френска, като смартфоните се произвеждат в Китай.

Потребителите са облагодетелствани и от напредването в технологиите, така че евтино не означава задължително ниско качество. През 2012 година по-малко от половината от смартфоните с цени около 80 долара са били с процесор със скорост над 1 GHz. За сравнение в момента 90% от смартфоните в този ценови клас са със скорост над 1 GHz.

Друга бързоразвиваща се компания, залагаща на ниски цени, е китайската Xiaomi, известна като „китайския Apple”. Макар да е едва на три години, благодарение на ниските си цени, тя се превърна в най-големия продавач на смартфони в Китай.

Отскоро компанията продава и в Индия, където се радва на изключителен интерес. Моделите й са с цени от 100 долара.

За да отговори на растящата конкуренция, от Samsung представиха в Индия три бюджетни модела с цени под 130 долара, като компанията все още държи лидерската позиция на бързорастящия индийски пазар.

Google също представи евтин модел – Google One, с операционна система Android на цена от 105 долара.

И докато световните продажби на смартфони се очаква да се повишат с 20% през тази година до 1.2 млрд. броя, тези на Apple и Samsung се очаква да се запазят при 450 милиона броя - или пазарният дял на двете компании ще се понижи.

Apple може да отговори на забавящия се ръст в продажбите на смартфони с насочване на повече усилия към софтуера си и предлагането на акскесоари и допълнителни услуги.

Например iTunes в момента има над 800 млн. регистрирани потребители, а съвсем наскоро тя закупи компанията за производство на слушалки Beats Music. Apple работи също така с Mastercard и Visa за разработване на мобилен портфейл.

И Samsung, и Apple залагат много на преносимите технологии в лицето на така наречените "умни часовници". В надпреварата се очаква да се включи и Google с нейните "умни очила".

Изследвания сочат обаче, че на този етап потребителите, закупили "умни часовници", се отказват от тяхното ползване след шест месеца. Дали тази тенденция се очаква да продължи, тепърва предстои да видим.

При всички положения обаче двата най-големи производители на смартфони в света трябва да открият "следващото голямо нещо", за да спрат загубата на позициите си.