Grandma Knows Best - шведската компания, зад която стои българка

Четирима чуждестранни студенти, които споделят страстта си към устойчивото развитие, успешно запълниха свободна ниша на шведския пазар за екологично чистене. От My Swedish Career се срещнаха с основателите на новия зелен бизнес, който притежава потенциала да направи дългосрочна промяна.
Четиримата основатели идват от различни части на Европа – Алексис Бужес е от Франция, Ян Цихлар е от Чехия, Лиридиона Сопяни е от Косово, а Марта Манчева е от България. Те се срещат, докато учат в една и съща магистърска програма за устойчиво развитие в университета Упсала.
„Знаейки колко социално и икономически е напреднала Швеция, вярвам, че тя може да бъде най-доброто място за учене и за получаване на знания от хората и културите тук”, казва съоснователят Лиридиона Сопяни от Косово пред местното издание The local. „А на по-късен етап аз мога да помогна на моята страна”.
Като много студенти, тя се проваля в опита да си намери работа, тъй като не говори шведски език. Така тя и нейните приятели решават да създадат собствени си работни места – като основат компания от нищото.
„Имахме усещането, че трябва да направим нещо сами, да използваме академичната си основа в насока устойчиво развитие и да променим нещо”, допълва Сопяни.
Вижте още: Това е българинът, наричан в САЩ „магьосникът на машините“
От май 2014 година студентите-предприемачи управляват своята собствена компания Grandma Knows Best. Става дума за почистваща компания, базирана на принципите за устойчивост и екосъобразност.
Швеция е призната за една от водещите страни по отношение на устойчивото развитие и екологичночистите продукти. За повечето шведи да живееш с ясното съзнание за влиянието си върху средата е начин на живот и търсенето на алтернативи се е превърнало в тяхна втора природа.
Екосъобразното и зелено чистене не е напълно ново изобретение – но тъй като все повече шведи си наемат домашни помощници, за да им чистят, на студентите се предоставя блестяща възможност.
Четиримата студенти вярват, че това, което прави Grandma Knows Best уникална, е тяхната „отпадъци-редуцирай-използвай отново и рециклирай” политика във всяко отношение в работата им.
От техните продукти до начина им на транспортиране, целта е да предоставят почистваща услуга, която е екологично устойчива, оставяйки зад гърба си скърцащи от чистота домове и щастливите им собственици.
С цел да изключат употребата на препарати, които са вредни за околната среда, Grandma Knows Best сама подбира и произвежда собствените си почистващи препарати.
Трябва да отбележим, че Марта Манчева и колегите й имат наистина динамично ежедневие. Те съумяват да комбинират сутрешното почистване по домовете с ходенето на лекции и след това отново се заемат с бизнеса си.
Всеки един от четиримата има своята специфична роля в компанията. Алексис Бужес се грижи за финансите, Ян Цихлар е поел вътрешния мениджмънт, Лиридиона Сопяни е отговорна за комуникацията и бранд мениджмънта, а българката Марта Манчева ръководи маркетинга.
Наскоро към екипа се присъединява и шведската студентка Джозефин Бродел – тя отговаря за обслужването на клиентите. Днес 5-членната компанията се радва на завидна популярност.
„Всеки клиент определено проявява интерес към продуктите, които използваме”, обясняват студентите. „Особено как можем да почистим толкова добре с простички сурови материали като сода за хляб и оцет!”.
Чешкият студент Ян Цихлар, отговорен за развитието на продуктите и тестването им, споделя, че е бил изненадан да открие, че разнообразието от натурални продукти, налични на пазара в Швеция, е прекалено ограничено.
„Количеството на химикалите и вредните агенти в домовете ни е алармиращо. Ние съзряхме необходимостта от намиране на по-естествени алтернативи, за да поддържаме по-чиста околната среда, в която живеем”.
Екипът на Grandma Knows Best е съумял да избегне включването на ароматизатори и консерванти сред продуктите, които използват за почистване. В момента петимата студенти се опитват да подобрят промотирането на бранда си, за да достигнат до повече потенциални клиенти.
Те вярват, че с дейността си ще вдъхновят още много млади предприемачи. Самата Марта Манчева от България дава съвет: „Не се страхувайте да изразите себе си и бизнес идеята си явно. Използвайте познанията си от университета в истинския живот.”