Закриването на банкови клонове ще бъде една от основните тенденции на пазара на финансови услуги през 2015 г. Закриването на поделения от страна на кредитните институции започна още преди една-две години. Но сега се очаква това да продължи с по-бързи темпове.

Причината за това е все по-бързото навлизане на банкирането от разстояние, за което не е необходимо да се ходи на крака до трезора. Онлайн услугите, а в последно време и навлизането на мобилното банкиране, правят общуването с финансовите институции виртуално и много лесно.

Въпреки това данните сочат, че едва 2% от българите използват онлайн банкиране. По този показател страната ни се нарежда на дъното на класацията в Европа заедно с Румъния, Гърция, Сърбия и Турция. Услугата се използва най-много в Белгия и Холандия - от над 70% от клиентите на банките.

Средно за ЕС онлайн банкирането се използва от 27% от клиентите. Този процент за България е твърде малък на фона на 40-те процента българи, ползващи интернет, пише вестник "Стандарт".

В същото време България е номер едно по брой банкови клонове на глава от населението. На 100 000 души у нас се падат 62 офиса на банки. За сравнение, в Норвегия те са едва 10, а в Германия на 100 000 души се падат по 14 банкови клона.

Показателите само на Италия са като тези у нас. Ще са ни необходими 10-15 години, за да стигне процентите, които сега отчитат скандинавските държави, прогнозира неотдавна на финансов форум Петър Андронов, шеф на СИБАНК. Този срок обаче може да е и 5 г., защото ползването на онлайн услуги нараства изключително бързо, твърдят IT специалисти.

Андронов даде за пример холандска банка, в чийто офис на ден влизат не повече от 20 клиенти, останалите ползват услугите й през смартфона, таблета или домашния компютър. В резултат на това от 2000 до 2012 г. броят на банковите клонове в Холандия е намалял с 52%.

Очакванията са физическите офиси на трезорите да загубят своето значение с времето. Банкерите виждат бъдещето в онлайн банкирането, в съчетание с предоставянето на услуги, посредством колцентровете, особено на фона на все повечето участници в социалните мрежи, които банките разпознават като новия канал на комуникация с клиентите.

Към края на 2013 г. активните участници в социалните мрежи са 1.7 млрд. в глобален мащаб, става ясно от данни в медиите.

Банките ударно закриват клонове

Навлизането на онлайн банкирането в голяма степен зависи от опасенията, свързани със сигурността. След хакерска атака 30% от клиентите на най-голямата германската банка са се насочили от онлайн към банкиране през колцентрове, сочат данни от европейски проучвания на сигурността.

Вместо традиционните банкови клонове, пълни с гишета и чиновнички зад тях, иновативните кредитни институции правят т. нар. офиси на бъдещето, където всичко е максимално компютризирано. Всеки клиент може да получи интересуващата го информация на компютрите, както и да извърши всяка операция "на самообслужване".

Служителите не стоят зад гишета, а се разхождат между клиентите, готови да им помогнат със съвет или консултация. Първият такъв офис откри УниКредит Булбанк в Бизнес парка преди една-две години, последван от друг в центъра на София.

С три иновативни работни места пък се обзаведе за нула време Райфайзенбанк България. Пощенска банка откри първия си специализиран център за малкия и средния бизнес в София през декември, до края на 2015 г. тези специализирани центрове ще бъдат 18.

С тях започва въвеждането на нов модел клиентско обслужване, съчетаващ иновации и предоставяне на профилирани услуги на всяка група клиенти. Стратегията на банката предвижда откриване на тясно профилирани бизнес офиси в цялата страна.