Банките ударно закриват клонове
Закриването на банкови клонове ще бъде една от основните тенденции на пазара на финансови услуги през 2015 г. Закриването на поделения от страна на кредитните институции започна още преди една-две години. Но сега се очаква това да продължи с по-бързи темпове.
Причината за това е все по-бързото навлизане на банкирането от разстояние, за което не е необходимо да се ходи на крака до трезора. Онлайн услугите, а в последно време и навлизането на мобилното банкиране, правят общуването с финансовите институции виртуално и много лесно.
Въпреки това данните сочат, че едва 2% от българите използват онлайн банкиране. По този показател страната ни се нарежда на дъното на класацията в Европа заедно с Румъния, Гърция, Сърбия и Турция. Услугата се използва най-много в Белгия и Холандия - от над 70% от клиентите на банките.
Средно за ЕС онлайн банкирането се използва от 27% от клиентите. Този процент за България е твърде малък на фона на 40-те процента българи, ползващи интернет, пише вестник "Стандарт".
В същото време България е номер едно по брой банкови клонове на глава от населението. На 100 000 души у нас се падат 62 офиса на банки. За сравнение, в Норвегия те са едва 10, а в Германия на 100 000 души се падат по 14 банкови клона.
Показателите само на Италия са като тези у нас. Ще са ни необходими 10-15 години, за да стигне процентите, които сега отчитат скандинавските държави, прогнозира неотдавна на финансов форум Петър Андронов, шеф на СИБАНК. Този срок обаче може да е и 5 г., защото ползването на онлайн услуги нараства изключително бързо, твърдят IT специалисти.
Андронов даде за пример холандска банка, в чийто офис на ден влизат не повече от 20 клиенти, останалите ползват услугите й през смартфона, таблета или домашния компютър. В резултат на това от 2000 до 2012 г. броят на банковите клонове в Холандия е намалял с 52%.
Очакванията са физическите офиси на трезорите да загубят своето значение с времето. Банкерите виждат бъдещето в онлайн банкирането, в съчетание с предоставянето на услуги, посредством колцентровете, особено на фона на все повечето участници в социалните мрежи, които банките разпознават като новия канал на комуникация с клиентите.
Към края на 2013 г. активните участници в социалните мрежи са 1.7 млрд. в глобален мащаб, става ясно от данни в медиите.
Банките ударно закриват клонове
Навлизането на онлайн банкирането в голяма степен зависи от опасенията, свързани със сигурността. След хакерска атака 30% от клиентите на най-голямата германската банка са се насочили от онлайн към банкиране през колцентрове, сочат данни от европейски проучвания на сигурността.
Вместо традиционните банкови клонове, пълни с гишета и чиновнички зад тях, иновативните кредитни институции правят т. нар. офиси на бъдещето, където всичко е максимално компютризирано. Всеки клиент може да получи интересуващата го информация на компютрите, както и да извърши всяка операция "на самообслужване".
Служителите не стоят зад гишета, а се разхождат между клиентите, готови да им помогнат със съвет или консултация. Първият такъв офис откри УниКредит Булбанк в Бизнес парка преди една-две години, последван от друг в центъра на София.
С три иновативни работни места пък се обзаведе за нула време Райфайзенбанк България. Пощенска банка откри първия си специализиран център за малкия и средния бизнес в София през декември, до края на 2015 г. тези специализирани центрове ще бъдат 18.
С тях започва въвеждането на нов модел клиентско обслужване, съчетаващ иновации и предоставяне на профилирани услуги на всяка група клиенти. Стратегията на банката предвижда откриване на тясно профилирани бизнес офиси в цялата страна.