Подобрява се бизнес климатът през февруари
Общият показател на бизнес климата през февруари 2015 г. се покачва с 1.2 пункта спрямо предходния месец, което се дължи на подобрените мнения на стопанските ръководители в промишлеността, строителството и търговията на дребно, сочат данни на НСИ.
Промишленост. Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” нараства с 2.4 пункта, в сравнение с януари, поради благоприятните оценки и очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията.
Настоящата производствена активност обаче се оценява като леко намалена, докато в очакванията за дейността в отрасъла през следващите три месеца се наблюдава известно подобрение.
Основните пречки за развитие на бизнеса в отрасъла остават несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене от страната, посочени съответно от 55.9 и 28.1% от предприятията.
По отношение на продажните цени в промишлеността очакванията на мениджърите са те да останат без промяна през следващите три месеца.
Строителство. През февруари съставният показател „бизнес климат в строителството” се повишава с 1.8 пункта, което се дължи на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца.
Прогнозите им относно строителната активност през следващите три месеца са също по-оптимистични, като анкетата отчита и намаление на броя на клиентите със закъснения в плащанията.
Основният фактор, затрудняващ дейността в отрасъла, продължава да бъде свързан с несигурната икономическа среда, макар през последния месец да се наблюдава намаление на негативното му влияние. На второ и трето място са факторите „финансови проблеми” и „конкуренция в бранша”.
Относно продажните цени в строителството, по-голяма част от мениджърите очакват запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
Търговия на дребно. Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” нараства с 2.3 пункта спрямо януари поради оптимистичните очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца.
Същевременно и прогнозите им за обема на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца се подобряват.
Несигурната икономическа среда, конкуренцията в бранша и недостатъчното търсене остават най-сериозните пречки за развитието на дейността в отрасъла.
Очакванията на търговците за продажните цени в отрасъла са те да останат без промяна през следващите три месеца .
Услуги. През февруари съставният показател „бизнес климат в сектора на услугите” се понижава с 3.0 пункта, което се дължи на по-неблагоприятните оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията.
Мненията им относно настоящото търсене на услуги са по-резервирани, докато очакванията им за следващите три месеца се подобряват.
Най-сериозният фактор, затрудняващ дейността на предприятията, продължава да е несигурната икономическа среда, чието отрицателно въздействие се засилва през последния месец. На заден план остават факторите „конкуренция в бранша” и „недостатъчно търсене“.
По отношение на продажните цени мениджърите предвиждат запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.