Какво представляват черните кутии на самолетите?
Черните кутии на самолета на Germanwings, който се разби по-рано тази седмица във Франция, бяха намерени, но и двете са увредени.
Предстои да се разбере дали разследващите органи ще успеят да използват данни, които евентуално ще извлекат от черните кутии, за да потвърдят окончателно основната версия в момента, че вторият пилот се е заключил в кабината и е разбил нарочно самолета в Алпите.
Черните кутии са доста устойчиви. Тези на полет 447 на Air France, който се разби в Атлантическия океан през 2009 г., бяха открити две години по-късно и работеха.
Тези устройства започват да се използват през 50-те години на миналия век, според Boeing. Те изпълнявали същата роля, както и сега: първо, записват какво се случва на борда на самолета и второ - оцеляват при катастрофа, за да може след това разследващите органи да установят причината.
В днешно време самолетите имат по две черни кутии – едната записва данни за полета (FDR), а другата записва случващото се в пилотската кабина (CVR). FDR кутията записва най-различни данни за полета, в това число скорост, височина, мощност на двигателите и контролните параметри.
Ако се случи нещо, което променя начина, по който самолетът лети, то се отбелязва. CVR кутията записва гласовете на пилотите, контрола на въздушния трафик и шума в пилотската кабина, пише Business Insider.
CVR кутията от самолета на Germanwings е дала възможност на разследващите органи да чуят опитите на пилота да влезе в кабината. Те също така са чули дишането на втория пилот и писъците на пътниците точно преди самолетът да се разбие.
Вижте още: Най-опасните авиолинии в света
FDR кутията от самолета обаче е сериозно увредена. Според някои медии, картата с паметта на кутията се е отделила от нея при катастрофата и не е била намерена.
Информацията, която се съдържа на FDR и CVR кутиите, помага за това една катастрофа да не остане мистерия, а да се разбере какво точно се е случило и да се вземат мерки, за да не се повтаря отново.
FDR и CVR рекордерите са невероятно издръжливи. Според Френското бюро за разследване и анализи, и двете кутии могат да устоят на:
- ускорение от до 3 400 g (3 400 колкото гравитационната сила на привличане на Земята)
- един час на температура до 1 100 градуса по Целзий
- един месец под вода на дълбочина до 10 000 м
Предвид всичко това, не е изненадващо, че черните кутии оцеляват при близо 100% от самолетните катастрофи.
Черните кутии не могат да бъдат изключвани от пилотите и са проектирани така, че да бъдат намирани след инцидент. По тази причина те са боядисани в ярко оранжев цвят, а не в черен.
За случаите на разбиване на самолет в океана всяка от тях е оборудвана с авариен маяк, който излъчва сигнал, който пък може да бъде засечен с хидролокатор на разстояние от до 2 морски мили. Маякът излъчва сигнал в продължение на до 30 дни и работи на дълбочина до 6 000 м.