Влакчета без машинист по третата линия на метрото
Какво е свършено до днес и какво предстои по развитието на софийското метро?
Тези теми коментира инженер Стоян Братоев, изпълнителен директор на столичния метрополитен, на специална пресконференция по повод бъдещите дейности по новите етапи от метрото.
Равносметката за годината до днес
Актуалното тази година бе участъкът от "Цариградско шосе" до летището и Младост 1 - Бизнеспарка, посочи Братоев.
Общо двата участъка са с дължина от 7.7 км ново строителство. Общата стойност на двата лота е 119 милиона евро. От тях 93 милиона евро са от Европейския фонд за регионално развитие. Останалите са съфинансиране.
Първият лот към летището е с дължина 5 километра с четири метростанции. Стойността му е 75 милиона евро и бе завършен на 2 април тази година.
Метростанцията на "Искърско шосе" има свръзка с железопътната мрежа чрез малка железопътна гара. Метростанцията на летището е буквално пред входа на терминала. Тя цели да осигури другата интермодалност на връзката между въздушния и градския транспорт. Дневно тя има над 4 000 пътника и е много сериозна инфраструктура, която функционира ефективно.
Вторият лот между Младост 1 и Бизнеспарка е с дължина 2.7 км с три метростанции и на стойност 44 милиона евро. Първата метростанция е „Александър Малинов“ е изградена частично по открит способ и частично по „малански метод“, посочи инженерът.
В момента се изпълнява разширение в участъка между "Джеймс Баучер" до кръстовището с ул. "Сребърна". Това е участък с дължина от 1.3 км, от които деветстотин и петдесет метра тунели, които се строят по нов австрийски тунелен метод и метростанция, която се строи по милански метод.
Към днешна дата метростанцията е изградена на 36%, като към края на лятото на следващата година трябва да е участъкът трябва да е окончателно завършен.
Какво предстои?
В момента се подготвяме за стартиране на работата по третата линия на метрото, съобщи изпълнителният директор на столичното метро. В новия програмен период е предвидено строителство на централния участък на третата линия от "Владимир Вазов", тетър "Зад канала", Орлов мост, където прави връзка с първата линия на метрото. След това Попа и НДК, където се прави връзка с втората линия на метрото и "Красно село".
Това е етап с осем километра дължина и осем метростанции. В момента правим избор на изпълнители, имаме 14 оферти с по шест-седем хиляди страници документация, съобщи още Братоев. Прави се оценка от комисия от 15 души от четири различни ведомства. Надяваме се другия месец да можем да обявим резултатите от избора на изпълнител.
Паралелно с това върви тръжната процедура за избор на доставка на влаковете и автоматиката, тъй като те ще бъдат от друг вид. Те ще са с трето ниво автоматика, което позволява в един момент да бъдат управлявани без машинист.
Там също са внесени офертите и се прави оценка. Надяваме се втората половина на август и началото на септември също да мине оценката и да се обяви доставчикът, съобщи инженер Братоев.
Целта е късната есен да имаме договори и да започне подготовка на строителството, като вероятно активното строителство ще започне през декември.
Времетраенето за изграждането на този участък е около 42 месеца, тъй като това е централен участък в изключително сложни геоложки условия. Когато правихме станция "Сердика", аз мислех, че това ще е най-трудната станция. Оказа се обаче, че не е така. "Орлов мост" се очаква да е още по-сложен и труден. Станцията на "Цар Борис Трети" също ще е много сложна и трудна, защото е на няколко нива и т.н., заяви шефът на столичния метрополитен.
Другите два етапа от третата линия са от "Красно село" до "Овча купел" и етапа по "Владимир Вазов". И двата ще са с времетраене от около две години и половина, така че, дори и да се намери финансиране, тяхното изграждане ща започне по-късно, за да стане едновременно с централния участък.
Причината - за да могат да функционират, трябва да бъде изградено и депото, което се намира в централния участък, което е в западния край, посочи инженер Братоев.
Затова в процеса на работа, като тръгне строителството на централния участък и се върви с прилични темпове, ще се търси финансиране и за връзките с "Овча купел" и "Владимир Вазов".
Пешеходното обслужване на третата линия показва, че ще имаме около 70-80 хиляди само от зоната на пешеходното обслужване, а цялото натоварване ще е около 170 000 пътника дневно. Това ще е повече, отколкото втората линия. Но втората линия е само 10.8 км, докато тук говорим за 16 км трасе, уточни Братоев.
Предвижда се тунелите в централния участък да се строят по „щитов метод“, подобно на метода при изграждането на втората линия. Дори характеристиките, заложени към изискванията за тунелните машини, са аналогични, защото се оказа, че при втория участък правилно сме подбрали машините, които позволиха да минем под Лъвов мост, под църквата "Света София". Затова сме заложили подобни параметри за третата линия, поясни още инженерът.
Метростанцията на "Красно село" ще е разположена на кръстовището на бул. "Цар Борис Трети" и ул. "Житница". Затова строителството ще е по аналогичен метод с три подземни етажа, по подобна технология на метростанция "Джеймс Баучер". Станцията ще е изградена на две части, като по време на строителството няма да има стесняване на профила на бул. "Цар Борис Трети". Лентите ще са запазят, обеща Братоев.
Метростанцията на бул. "Гешов" и "България" ще е свързана директно с подлеза на бул. "България". Тя ще е на две етажни нива. Ще се изгражда по класически способ. Подобна технология приложихме на метростанция "Хан Кубрат", уточни шефът на метрото.
Друга интересна метростанция е тази на бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий". Едните входове излизат на самото кръстовище. Тя ще се свърже директно с подлеза. Тази метростанция, поради преминаването под втората линия, е с по-голяма дълбочина и с три етажни нива.
Връзката между двете метростанции ще е директно в подлеза. Пътниците ще излизат от новата метростанция в старата. Тук ще се предложи миланският метод, приложен на няколко места – на Лъвов мост, на Хемус и т.н.
Една от най-сложните станции ще е на Лъвов мост. Тя ще се изгражда по тунелен метод. Ще има една работна шахта в средата и отдолу ще са изгражда. Тя ще прави връзка с първата линия на метрото, завърши Стоян Братоев.