Към момента са усвоени 76% от средствата по ОП "Транспорт". Това обяви министърът на транспорта Ивайло Московски по време на блицконтрола в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения вчера.

Според Московски, въпреки възникналите проблеми, процентът е сравнително висок и до края на годината той може да нарасне. Що се отнася до проблемите около летище "София", транспортният министър посочи, че проблемите са няколко.

Единият от тях е свързан с неизплатени задължения от близо 50 млн. лв. на авиокомпанията "България ер". Московски обяви, че преди 2 седмици е подписано споразумение с погасителен план и 10 млн. лв. от задълженията към летището са изплатени.

27 млн. лв. на летище "София" пък са останали блокирани в КТБ. До месеци трябва да приключи и процедура, свързана с арбитражно дело, по което летището е осъдено да заплати 42 млн. долара. То е заведено във връзка със строеж на писта.

Московски припомни, че летището е включено в концесионния план и изрази надежда, че ще се намери добър инвеститор.

Той съобщи, че е постъпило и инвестиционно намерение за концесия на летището в Горна Оряховица. Компанията е американска и иска да създаде допълнителна производствена база за рециклиране на самолети, съобщи БГНЕС.

Инвеститорът е поел ангажимент за създаване на 500-600 работни места, както и ангажимент за инфраструктурата да функционира като летище. Предстои анализ на предложението, а след това, най-късно до месец, то ще бъде внесено в Министерския съвет.

От отговорите на министъра стана ясно, че изграждането на АМ "Струма" по дефилето на реката ще струва 800 млн. лв., но търси възможност за по-леко преминаване, което ще намали разходите наполовина. Спестените пари пък ще дават възможност за изграждането на АМ "Хемус" с бюджетни средства.

Московски каза още, че е проведена среща с всички кредитори на БДЖ. Представено е предложение за 7-годишно разсрочване на задълженията, но все още няма официален отговор от кредиторите.

"Преговорите бяха тежки, а банките – изключително агресивни, но самите кредитори също нямат интерес дружеството да бъде поставено в несъстоятелност. Ние плащаме с голямо закъснение, но правим всичко възможно да влезем в нормалния ритъм", обясни той.