Бронзовата глава на най-могъщия тракийски цар Севт III, която след изложбата на България в Лувъра вече е световна сензация, отпадна от 8-те маршрута за културно-исторически ваканции, предложени от Министерството на туризма.

Дестинациите с включените в тях обекти са разпратени до кметовете заедно с покана градоначалниците да участват утре в работна среща за обсъждането им.

Владетелят, с който се снима дори прочутият режисьор Джордж Лукас, обаче няма да очарова туристите, тръгнали по някой от маршрутите. Защото Долината на тракийските царе изобщо не присъства в тях. Ведомството е предвидило маршрут по тракийските ни светилища и могили, но той подминава казанлъшките ценности, пред които се преклони цял свят.

"Голямата косматка", "Оструша" и "Шушманец" не са включени в дестинация. За сметка на това в "тракийския лъч" присъства затворената от декември 2014 г. за посещения гробница в Старосел, която пострада от свлачище и все още се ремонтира, пише вестник "Стандарт".

Казанлъшките гробници, които са реставрирани и социализирани, липсват и в другия маршрут за Долината на розите, които е ограничен в периода около розобера.

Десетки други забележителности също останаха извън 8-те маршрута, които ще се дискутират с кметовете на 25 май в София. Сред пропуснатите чудеса са безспорни туристически атракции като гробницата в Свещари, възрожденският Златоград и вила "Армира".

Миналата година ивайловградското бижу получи Първата награда на МРРБ за най-атрактивен туристически обект и Специалната награда за културно-историческа атракция в кампанията на в. "Стандарт" "Чудесата на България". Преди 4 години най-богатият частен дворец от римско време събираше едва 4000 посещения годишно. След отличията това са посещенията всеки уикенд.

Много кметове изразиха вчера пред "Стандарт" недоволството си от 8-те предложени продукта, тъй като те не включват известни атракции или пък ги подминават мимоходом. Няма логистична и логична връзка между обектите, те не са съобразени с транспортните артерии, твърдят градоначалниците.

Бизнесът пък възрази, че лъчовете не са съобразени с последните инвестиции в регионите. И в същото време информацията към маршрутите е непълна и постна, твърдят вложителите по места. Туроператорите също са категорични, че функцията на Министерството на туризма е да създаде среда на бизнеса, в който той да се развива. Както и да промотира богатството на страната ни и да осигурява достатъчно добрата ни реклама като дестинация.

Целта на публичната дискусия, която организираме на 25 юни в София, е именно да чуем различните мнения и позиции по тези примерни маршрути, обясниха от Министерството на туризма. Целта е да фокусираме вниманието върху съответните региони, а самите маршрути естествено могат да се надграждат и с други забележителности, които не са посочени в примерните турове, казаха още от ведомството.

Тези маршрути са примерни, могат да бъдат допълвани и затова искаме да чуем препоръките на местните власти, заявиха от ведомството. Представителите на институцията бяха категорични, че не искат да изземат ролята на туроператорите и бизнеса, а да акцентират върху част от забележителностите, които могат да привлекат туристи в съответните региони.