Гръцки бонуси: 25 евро за загряване на двигател, 420 за мити ръце
Съкращаването на бюджетните разходи в Гърция засегна и редица странни, а даже и куриозни бонуси, изплащани от държавата. В сряда балансиращата на границата на фалита държава, на фона на яростни улични протести, прие пакет антикризисни мерки.
Те предвиждат икономисването на 28 милиарда евро за срок от 5 години. С 14.09 млрд евро трябва да се увеличат приходите в хазната, а разходите в бюджета да се намалят с 14.32 милиарда евро.
Германският вестник Handelsblatt предлага списък от някои отрязани доплащания. Те ярко свидетелстват за това как не лошо са си живели някои от гръцкия държавен сектор. Сега те се премахват от държавните разходи.
Оказва се, че шофьорите на служебни автомобили, които управляват дизелови коли, получават по 25 евро на месец за „подгряване на двигателя".
Локомотивните машинисти, с отчитането на всички доплащания, са си докарвали по 7 000 евро. Това не е пречило те да получават още 420 евро месечно за спазване на санитарната хигиена. Всеки четвърти железничар е получавал тези пари, за да си мие ръцете по няколко пъти на ден. А отпуската на работещите в сектора се е изчислявала, не знайно как и защо, сякаш деня има 28, а не 24 часа.
Добре са си живели и водачите на автобуси в Атина. Ежемесечно на тях се е доплащало по 310 евро, ако в течение на месеца не са закъснели нито едни път за работа. Но подобна практика е била разпространена и при някои държавни служители - имали са добавка към заплатата, за да идват навреме на работа, пише вестник "24 часа".
Куриерите в министерствата и другите ведомства са получавали допълнително към заплатата по 290 евро, фактически за изпълнение на задълженията си - да пренасят документи от кабинет в кабинет. А служителите в държавните учреждения са получавали бонуси за това, че са се занимавали с копирането на документи.
Още куриоз: на съдиите са доплащали към заплатата определени суми, за да не работят излишно бързо и усърдно.
Освен това стоматолозите към държавния застрахователен фонд IKA са получавали командировъчни, както и правото да покриват транспортните си разходи за сметка на обществените средства. Въпреки че, както отбелязва Handelsblatt, повечето от медиците са работели, без да напускат кабинетите си.