Моловете в България обновяват микса си от наематели
Активното намаляване на свободни площи е основна тенденция на пазара на търговски имоти.
Налице е двойно увеличение на усвоените обеми през първото полугодие на 2015 г., в сравнение със същия период на 2014 г., което води и до ръст от 6% в наемните нива на първокласни локации.
Към настоящия момент това развитие балансира пазара, поради което до края на годината не се
очаква да се появи ново предлагане. Въпреки всичко, динамика в сегмента няма да липсва.
Тя се дължи на репозициониране на съществуващи търговски центрове (Galeria Plovdiv и City Center Sofia) и размразяване на такива в проектна фаза (Markovo Tepe Mall и Plaza West), както и на размествания на наематели, затваряне на обекти, навлизане на нови търговци.
Разглежданият период се характеризира и с обновяване на микса от наематели с цел открояване от конкурентни проекти, като с най-висок процент са Mall of Sofia (4%), Serdika Center (3%) и The Mall (3%). За пръв път на българския пазар са представени марките CCC, Brunello Cucinelli, Wycon, става ясно от доклад на Colliers.
Оформя се тенденция на образуване на своеобразни търговски зони и паркове в резултат на преструктуриране и оптимизация на “big box” оператори и присъединяване на нови търговци. Retail Park Varna се превръща в една от най-модерните шопинг дестинации с присъединяването на ключови наематели като IKEA и Comsed.
Основната характеристика на полугодието – активно усвояване на свободни площи, е налице и за главната търговска улица, предимно благодарение на модните оператори.
Бул. „Витоша“ отбелязва спад от 5% на този показател и най-високите си нива на заетост от старта на реконструкцията до момента. Наполовина е намален делът на търговците, преместили обекта си на друго място (от 8% на 4%).