Тази жена превърна един домейн в бизнес за 1.5 млрд. долара
Когато Линда Уайнман създава lynda.com през 1995 г., заедно с нейния съпруг Брус Хийвин, това било просто един страничен проект, използван основно за лична комуникация между нея и студентите й и читателите на новоизлязлата й книга.
Днес обаче сайтът, който е онлайн база данни за обучение, помагащ на хората да усъвършенстват уменията си в бизнеса, технологиите, софтуера и още много други сфери, има над четири милиона потребители и наскоро бе продаден на LinkedIn за 1.5 млрд. долара.
Всичко започва с желанието на Уайнман да сподели очарованието си от уебдизайна. През 1993 г. тя работела като аниматор на специални ефекти и преподавала в Колежа по дизайн в Пасадена, Калфорния. Тя искала да предостави на студентите си полезен източник, където да публикуват нещата си онлайн — нова идея за онова време.
Вижте още: Той спечели 1 млн. долара, докато обикаля света
Всеки наръчник, на който попадала обаче, бил написан на прекалено технологичен език и бил суховат за четене, пише Wall Street Journal.
Така тя решава да напише собствена книга по въпроса. Книгата се приема много добре и Уайнман започва да получава множество имейли и въпроси от читатели.
Самата Уайнман е до голяма степен самоука, когато става въпрос за компютърни науки. Тя започва да експериментира в началото на 80-те години, когато гаджето й я моли да му помогне с новия му компютър. Оттам Уайнман се запалва и започва да изучава все повече как работят компютрите.
"Когато компютърната ера започна да набира популярност, аз започнах да споделям с другите това, която бях научила и след като години наред се бях занимавала с това 'хоби', осъзнах, че имам дарба за опростяването на техническите инструкции, както и да преподавам," споделя Уайнман пред Forbes.
Тя купува домейна lynda.com за 35 долара през 1995 г. и първоначално го използва, за да общува със студенти и читатели, които имали въпроси относно нейната книга. В крайна сметка, нейният съпруг дава идеята да организират курс по уебдизайн. Така той резервира компютърната зала на училище за една седмица по време на пролетната ваканция и пуска реклама на курса на сайта.
Местата за първия курс са разпродадени, като на него идват хора от цял свят. "Да пуснем реклама на сайт и да дойдат хора от цял свят за нас бе шокиращо," казва Уайнман.
Успехът на първия курс вдъхновява двамата да предложат още курсове, които продължават да се разпродават за месеци напред. Двойката създава официално училище през 1997 г.
След спукването на дотком балона в края на 90-те години бизнесът на Уайнман започва да запада. Те са принудени да уволнят 75% от служителите си, намалявайки броя им от 35 на едва 9. За да пестят пари, те спират да наемат класни стаи и започват да предлагат онлайн обучение.
Вижте още: Историята на Uber и Травис Каланик
Тук трябва да се знае, че новият модел на lynda.com не стартира в днешната ера на YouTube, в която видео обучението е норма. Онлайн видеото е относително нов формат в началото на новото хилядолетие и на клиентите им е необходимо време, за да се адаптират към идеята. "Това всъщност се отразяваше негативно на нашите приходи," казва Уайнман.
Двамата обаче продължават да го правят и до 2007 г. lynda.com вече има над 500 служители, а потребителите на сайта са нараснали многократно. Днес сайтът предлага над 3 500 курса и хиляди видеа за всичко - от 3D анимация до фотография. Клиентите могат да посещават сайта сами или чрез абонаменти през училища и компании.
Компанията наскоро попадна в новините, след като бе придобита от LinkedIn за 1.5 млрд. долара през април.
Сливането ще осигури на потребителите на LinkedIn достъп до видеата за усъвършенстване на уменията на Линда и ще създаде множество нови възможности за LinkedIn.