Довършването на магистрала Хемус - приоритет на правителството
Довършването на АМ „Хемус“ е приоритет на правителството. Това заяви в сутрешния блок на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Тя подчерта, че са построени 170 км от аутобана между София и Варна, като за дострояване остават 250 км с индикативна стойност около 1.9 млрд. лв. с ДДС.
„Предишното правителство замрази магистралата, като я извади от Оперативна програма „Транспорт“ и всякакво европейско финансиране, включително не плати 1.5 години за строежа на участъка Шумен - Белокопитово и пътния възел. Затова ние я върнахме като приоритет и поне част ще се финансира от ОП „Транспорт“, напомни регионалният министър.
В момента се провежда тръжна процедура и до няколко месеца ще бъде избран изпълнител за строителството на двата участъка от 60 км между Ябланица и кръстовището за Ловеч. Строителството може да започне още догодина, като продължи две години, ако няма обжалване на процедурите и проблеми с отчуждаването на земите.
Министърът обясни, че строителството ще е сложно, защото в протежение на 60 км ще има четири тунела с различна дължина и пътни възли с различна сложност.
В предаването министър Павлова коментира, че пътен възел „Белокопитово“ отговаря на всички проектантски норми и грешка няма. „Имаме прекрасно съоръжение, каквото се прави за пръв път в България и може би това, че е по-различно, предизвика притеснение у гражданите, които все още не са пътували по него“, обясни министърът.
Тя бе категорична, че дори най-големите критици на пътния възел са променили мнението си за него, когато са преминали. „Проблем няма. Пътният възел функционира изключително добре, а най-важното е, че създава условия за безконфликтно и безаварийно преминаване“, каза още министър Павлова.
Според нея дискусията за пътния възел показва старата максима, че в България всеки разбира от футбол, политика и пътища. Министърът напомни, че пътният възел е проектиран през 1984 г., а отчужденията на земите са извършени в периода между 1996 и 1998 г., с което опроверга спекулациите с отчуждение на терените.
Министър Лиляна Павлова информира, че активно се работи и по АМ „Струма“. След пускането на отсечката Сандански - Кулата, до края на месец октомври ще е готов и Лот 2 между Дупница и Благоевград. За строителство остава Лот 3, който преминава през Кресненското дефиле.
„Отказахме се от строителството на двата огромни тунела, защото не са подходящи и това сочат всички проучвания. В момента търсим най-доброто проектантско решение за преминаване, което включва серия от по-малки тунели, полутунели, виадукти, сложни съоръжения. До 2017 г. ще имаме избран изпълнител за строителство в Кресненското дефиле“, обясни министър Павлова.
За участъците преди Кресненското дефиле – между Благоевград и Крупник, както и между Кресна и Сандански, в момента има избрани изпълнители и до края на месец август ще се подпишат договорите за строителство.
„До 2023 г. магистралата трябва да е готова, защото това е крайният срок за европейско финансиране. Ако нямаме проблеми с отчужденията и проектирането, е напълно възможно в следващите 5 години да имаме изцяло завършена магистрала София - Кулата“, изрази увереност министър Павлова.
Министър Лиляна Павлова още веднъж увери, че няма да има тол-такси за леки автомобили. „Това, което предвиждаме, е тол-такси да заплащат превозните средства над 3.5 тона за изминато разстояние, а леките коли ще продължат да заплащат, но електронна винетка“, заяви министър Павлова.
По думите й в момента се правят анализи за цената на винетните такси от страна на Световната банка, чиято стратегия показва, че значително трябва да се увеличат инвестициите в пътища, което респективно върви в бъдеще с повишение на пътните такси.
„5 години цената не е пипана. С приходите, които генерираме, едва покриваме разходите за текущ ремонт и зимно поддържане. Увеличаване на приходите значи по-голяма възможност за рефинансиране на средствата в изграждането и ремонта на пътища“, коментира тя.
По отношение на зачестилите сигнали за нарушения по плажовете и незаконно строителство по Черноморското крайбрежие, министър Лиляна Павлова отбеляза, че МРРБ извършва стриктни проверки и налага съответните наказания. Министър Павлова увери, че никои няма право да иска такса от хората, за да стигнат до плажовете, и призова да се подават сигнали за подобни нарушения.
Министър Павлова коментира, че общинските пътища около плажовете нямат право да се заграждат. Кметовете трябва да спазват законите. "Пътят над Алепу е бивш републикански. Той бе с отпаднала необходимост, защото има изградено основно трасе. Ето защо е предоставен на общината, но това не значи, че тя може да го затваря“, коментира Павлова.