15 изненадващи технологични сливания, които не се случиха
През 2005 г., когато Facebook е едва на 1 година и все още се нарича TheFacebook, съоснователят и главен изпълнителен директор Марк Закърбърг предлага да продаде социалната мрежа на MySpace за 75 млн. долара.
Това са джобни пари на фона на днешния бум в технологичния сектор. Главният изпълнителен директор на MySpace Крис Деволф отказва сделката.
Година по-късно Закърбърг опитва отново. Този път той добавя една нула, вдигайки цената до 750 млн. долара. Деволф отказва отново.
Сега Facebook е компания, струваща 274 млрд. долара, а MySpace е в небитието.
Офертата на Facebook от 3 млрд. долара в брой за Snapchat е друго забележително предложение за придобиване, което не се случва. Съоснователят на Snapchat и главен изпълнителен директор Еван Спигел самонадеяно отхвърля предложението на Закърбърг от 2013 г., определяйки го като “някаква краткосрочна печалба.”
Оказва се, че това е добър бизнес ход. Днес Snapchat се оценява на 16 млрд. долара и има около 100 милиона потребители дневно.
Вижте още няколко такива големи оферти, подбрани от Empire Flippers, за сливания в технологичния сектор в последните години, които не бяха приети. Дали днес се оказва, че това е било правилно или грешно решение?
През 2008 г. Microsoft предлага 44.6 млрд. долара за Yahoo. Офертата е отхвърлена, но това се оказва грешно решение, тъй като днес Yahoo се оценява на около 43 млрд. долара.
През 2010 г. Google иска да купи Groupon за 6 млрд. долара. Също грешно решение, тъй като днес Groupon струва 5 млрд. долара.
Yahoo предлага 1 млрд. долара за Facebook през 2006 г. Социалната мрежа не приема офертата и това се оказва добро решение, тъй като днес компанията има пазарна капитализация от около 245 млрд. долара.
Самата Facebook предлага 500 млн. долара за Twitter две години по-късно. Микроблогът отказва да се продаде и с право, защото днес се оценява на около 23 млрд. долара.
Следващите три пропаднали сделки са с участието на Google като кандидат-купувач. През 2003 г. Google предлага 30 млн. долара за Friendster. Сделката пропада. Friendster впоследствие е купена за 26 млн. долара, но след тива преустановява работа.
През 2008 г. Google предлага 200 млн. долара за Digg. Сделката от отхвърлена, а това се оказва много грешно решение, тъй като Betaworks купува Digg само за 500 000 долара през 2012 г.
Две години по-късно Google предлага 150 млн. долара за Qwiki. Тази сделка също не се осъществява. Qwiki впоследствие е купена за 50 млн. долара, а в момента не развива дейност.
През 2014 г. приложението WhatsApp получава оферта на стойност 10 млрд. долара от Google. Предложението е отхвърлено, а след това WhatsApp е закупена от Facebook за 19 млрд. долара.
Самата Google се опитва да се продаде през 1999 г., като предложената продажна цена възлиза на 750 000 долара. От Excite отхвърлят офертата. Днес Google се оценява на 367 млрд. долара.
През 2012 г. Twitter предлага 100 млн. долара за Viddy. Сделката не се осъществява, а по-късно Viddy е купена от Fullscreen едва за 15 млн. долара.
В началото на века Microsoft предлага 5 млн. долара за PopCap. Сделката пропада, а впоследствие PopCap е купена от Electronic Arts за 1.3 млрд. долара.
От изброените тук несъстояли се сделки Apple има участие в една. Тя е през 2009 г., когато технологичният гигант предлага 800 млн. долара за Dropbox. Офертата е отказана, а днес Dropbox се оценява на 10 млрд. долара.
През същата година Google неуспешно се опитва да купи Yelp за 550 млн. долара. Днес приложението за отзиви и оценки на компании и заведения се оценява на 2.9 млрд. долара.