Забелязхте ли, че Instagram смени логото си тази седмица.

Хората, никак неизненадващо изразиха мненията си за новото лого, а те бяха по-скоро негативни. В проучване на AdAge, 67% от хората казват, че предпочитат старото лого. От Adweek определиха новото лого като “пародия”, GQ го нарече “промяната на лого, която никой не искаше.” От Independent обясниха “защо може да не ви хареса.”

Разбира се, Instagram не е първата технологична компания която промени логото си напоследък. Всъщност сагата около логото на Instagram наподобява тази на три други компании от Силициевата долина, които направиха същото и бяха посрещнати с подобни подигравки. Преди тези трите напоследък имаше и други.

Instagram няма да изгуби своите 400 милиона потребители затова, че си е сменила логото. Обикнове лого, на което хората се присмиват не се отразяава негативно на бизнеса. (Tropicana, която похарчи 35 млн. долара за ребрандира, а след това отчете 20% спад на продажбите в резултат на това, е паметно изключение.)

Потребителите на един продукт, приложение или уебсайт винаги не харесват промяната отначало. В почти всички случи негативната реакция на ново лого скоро отминава и хората продължават нататък. Вижте няколко такива случая, подбрани от Yahoo:

Uber

Uber стартира голяма кампания по ребрандиране през тази година, със специални символи за всяка страна и „напудрена“ статия в списание Wired, в която се разказваше “историята на радикалното ребрандиране на Uber от първо лице.” Радикално или не, новото лого получи доста подигравки. Мнозина го сравниха с тоалетна, или пък казаха, че изглежда като логото на JPMorgan Chase. От Huffington Post попитаха, “Те шегуват ли се?” Inc. Написа, че ребрандирането “разкрива всичко, което не е наред с Uber.” Три месеца по-късно, шумът до голяма степен бе отшумял.

Вижте още: 10 ужасни и дискусионни лога на технологични компании

Airbnb

Airbnb представи ново лого през 2014 г., което бе осмяно. Компанията го нарече “the Bélo,” или “символ на принадлежност.” Хората пък казваха, че наподобява интимни части, или клекнал човек, или кламер. Имаше и по-сериозни обвинения – че прилича на логата на компании от същата индустрия като Sweethome и Couchsurfing. В крайна сметка хората го приеха.

Facebook

Миналата година Facebook (FB) промени шрифта на буквите на логото си, но както мнозина медии се надпреварваха да информират в заглавията си “вероятно не сте забелязали.” Всичко, което бе променено бе шрифта – буквите бяха малко изтънени. От Facebook заявиха, че промяната е засилила насочеността на компанията към мобилните устройства, но в този случай хората се присмиваха на логото не защото не им харесваше, а защото не разбираха какъв е смисълът от тази промяна.

Verizon

Verizon промени логото си през миналата година и според повечето хора промяната бе към по-лошо. Предишното лого имаше една дълга линия, която представляваше едновременно буквата V и символ на мобилни услуги. То също така имаше динамична опашка на буквата z. В новото лого черваната буква V е смалена до нещо, което изглежда като знака за отметка.

Gap

Така стигаме до най-големия провал, когато става въпрос за промяна на лога - Gap. През 2010 г. The Gap смени логото си толкова напълно, че негативните реакции бяха поразителни. Клиентите ненавиждаха новото лого и след по-малко от седмица Gap се върна към старото си лого с глуповат извинителен пост: “Разбрахме ясно, че не ви харесва новото лого. Научихме много … Тази вече връщаме старото лого.”

Ако има много фенове на Instagram, които не харесват новото, може да организират петиция за връщането на старото и тя може да има ефект.