Пазарът на факторинг в България достигна близо 1.9 млрд. евро за 2015 г., като повишението спрямо година по-рано е от 12 на сто. Още по-впечатляващо е, че ръстът за последните 4 години е почти от 100%.

Какво всъщност представлява факторингът?

Това е търговска операция, при която дадена фирма „продава“ своите вземания (по фактури) от клиенти на трето лице в замяна на незабавно плащане, което в общия случай е по-малко от номиналната фактурирана стойност на вземанията.

Икономическият смисъл на операцията е да бъде освободен оборотният капитал на фирмата, „замразен“ във вземания по неплатени фактури с отложено плащане, и да бъде реинвестиран в текущата й дейност.

Ето и кои са основните предимства на факторинга:

Конкурентоспособност

Подобряване на конкурентоспособността на продавача и увеличаване на неговите продажби. Възможност да предложи на своите купувачи по-изгодни търговски условия, като не излага на риск своя бизнес.

Ефективност

Намаляване на разходите за счетоводно и административно управление на търговските вземания. Пестене на мениджърско време.

Гъвкавост

Гъвкава форма на финансиране, в сравнение с конвенционалното банково кредитиране. Генерира се от вземанията на фирмата и нараства с увеличаващия се обем продажби.

Развитие

Източник на оборотен капитал за финансиране на фирменото развитие.

Оптимизация

Възможност за успешно планиране и оптимизиране на паричните потоци на продавача.

Сигурност

Събирането на търговските вземания се извършва от финансова институция. Минимизиране на загубата от лоши вземания. Непрекъсната оценка на кредитоспособността на купувачите в страната и чужбина.

Кой може да се възползва от услугата?

Производствени и търговски компании, които продават на своите клиенти при условия на отложено плащане, вариращо между 20 и 180 дни, доставчици, както и компании, които нямат икономическа свързаност с клиентите си.

Голяма част от банките, предлагащи подобна услуга, заплащат до 90% от стойността на фактурата, при това в рамките на 1 или 2 работни дни след нейното предоставяне.