По-ниските разходи, съчетани с по-високи финансови приходи, увеличават нетната неконсолидирана печалба на Софарма АД до 33.758 млн. лв. спрямо положителен финансов резултат от 25.88 млн. лв. за преди година.

Ръстът в печалбата от около 30% идва на фона на по-слабите продажби на компанията за първото полугодие на 2016 г., става ясно от публикуван отчет на дружеството на X3News.

Приходите от продажба на продукция през първо полугодие на 2016 г. намаляват с 9.1 млн. лв., или с 10%, до 78.93 млн. лв., спрямо 87.99 млн. лв. през полугодието на 2015 г.

Приходите от продажби за европейските страни намаляват със 17%, в сравнение със същия период на 2015 г., основно поради намаление на приходите от продажби в Русия, Полша и Сърбия. Увеличават се продажбите за Беларус, Литва, Украйна, Хърватия и Босна и Херцeговина.

Продажбите на Софарма АД на вътрешния пазар намаляват с 1.1 млн. лв., или с 3%, и възлизат на 32.7 млн. лв. през първо полугодие на 2016 г. спрямо 33.8 млн. лв. през първо полугодие на 2015 г. Продуктите с най-голям дял от продажбите в страната са Аналгин, Метилпреднизолон, Вицетин, Витамин С и Нивалин. Дружеството заема 4% от общия обем на българския фармацевтичен пазар в стойност и 13% от продажбите в натурално изражение.

Разходите за дейността намаляват с 9 млн. лв., или с 12%, от 75.7 млн. лв. през първо полугодие на 2015 г. до 66.7 млн. лв. през първо полугодие на 2016 г., което е в резултат от намаление на разходите за суровини и материали, външни услуги, амортизации, персонал.

Разходите за суровини и материали (с дял 45%) се намаляват с 1 млн. лв., или с 3%, от 30.8 млн. лв. през първо полугодие на 2015 г., до 29.8 млн. лв. през първо полугодие на 2016 г., като с най-голямо влияние е намалението на разходите за горива и смазочни материали с 0.5 млн. лв.

Разходите за основни материали намаляват с 0.3 млн. лв. основно в частта на опаковачни материали, течни и твърди химикали и флакони. Увеличение регистрират разходите за субстанции и билки.

Разходите за външни услуги заемат 22% относителен дял от разходите за дейността и намаляват със 7 млн. лв., или с 32%, до 14.9 млн. лв. през първо полугодие на 2016 г. спрямо 21.9 млн. лв. през първо полугодие на 2015 г.

Най-съществено влияние оказва намалението на разходите за реклама с 3.5 млн. лв., както и разходите за изработка на медикаменти с 1.7 млн. лв. и разходите за консултантски услуги с 1.4 млн. лв.

Разходите за персонал (с относителен дял 27% от разходите за дейността) намаляват с 1.4 млн. лв., или със 7%, от 19.6 млн. лв. през първо полугодие на 2015 г. до 18.2 млн. лв. през първо полугодие на 2016 г. Текущите възнаграждения намаляват с 1.2 млн. лв., а вноските за социално осигуряване с 0.2 млн. лв.

Финансовите приходи се увеличават със 7.4 млн. лв., или с 48%, до 22.8 млн. лв. през първо полугодие на 2016 г. спрямо 15.4 млн. лв. през първо полугодие на 2015 г. Това е резултат от увеличение на нетна печалба от операции с ценни книжа с 5.9 млн. лв. и приходи от дялово участие с 1.9 млн. лв. Намаляват приходите от лихви по предоставени заеми с 0.5 млн. лв.

Печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBITDA) намалява с 0.03 млн. лв., или с 0.2%, като към 30 юни 2016 г. тя е в размер на 21.3 млн. лв., сравнено с 21.4 млн. лв. към края на второто тримесечие на 2015 г.

Печалбата от оперативна дейност се увеличава с 0.5 млн. лв., или с 4%, достигайки 14.3 млн. лв. към края на юни 2016 г., спрямо 13.8 млн. лв. за година по-рано. Нетната печалба се увеличава с 7.9 млн. лв., или с 30%, до 33.8 млн. лв. към 30 юни 2016 г., в сравнение с 25.9 млн. лв. към 30 юни на предходната година.

По-високата печалба на компанията за първите шест месеца на 2016 г. за момента не дава отражение при котировките на Софарма АД на Българска фондова борса. Изтъргувани до момента са едва 1675 лота при цена от 2.699 лв. за брой, или с минималните 0.04 на сто по-скъпо от вчера.