Facebook изпрати страхотна седмица, след като миналата сряда компанията пусна тримесечен финансов отчет, който разби предварителните очаквания, а цената на акциите й достигна до най-високото си ниво.

Това беляза поредния успех в кариерата на Марк Закърбърг, 32-годишният основател на най-популярната социална мрежа в света. Ето седем мениджърски стратегии, които помогнаха на младия милиардер да изгради своята бизнес империя.

1. Не на свръхдългия работен ден в офиса
Закърбърг е отбелязвал, че не прекарва повече от 50-60 часа седмично на работното си място. За сметка на това, основателят на Facebook прекарва много време, мислейки как да „свърже света и да служи по-добре на обществото“.

Подходът му като че ли е правилен: според проучване, проведено миналата година в САЩ, дългият работен ден всъщност намалява производителността.

2. Остава фокусиран върху мисията си
Закърбърг съветва младите предприемачи да пренесат своите ценности в бизнеса и да фокусират компанията си върху промяната, която искат да видят.

„Когато си осъзнал каква промяна искаш да направиш в света, стратегиите, които предприемаш, са съобразени с тази промяна,“ казва Закърбърг.

3. Елиминира малките решения
Често може да го видите облечен в еднотипни сиви тениски и затова си има причина: Закърбърг вярва, че взимането на куп малки решения всеки ден може да отнеме твърде много енергия.

„Наистина искам да изчистя живота си така, че да ми се налага да вземам възможно най-малко решения, които не са свързани с това как да бъда в по-добра услуга на обществото,“ споделя той.



4. Стреми се да бъде проактивен
В стремежа си да бъде максимално ефективен, Закърбърг предпочита да бъде проактивен вместо просто да реагира на случващото се около него. Всеки ден се случват достатъчно неща, които биха изяли цялото ти време, ако просто реагираш, споделя той.

Разбира се, трябва да умееш да реагираш адекватно, но също така е важно да знаеш какво искаш да постигнеш всеки ден, допълва милиардерът.

5. Иска от служителите си да го поправят
Служителите във Facebook не се стесняват да поправят шефа си по време на съвещание в случаите, когато греши. Това е част от фирмената култура и нещо, на което Закърбърг наистина държи. „Обичам откритостта,“ признава той. „Малко е смущаващо, но е добре да я има“.

6. Опитва се да не мисли постоянно за допуснатите грешки
Закърбърг вярва, че човек трябва да не отделя твърде много време на допуснатите грешки. Грешките са нещо неизбежно, казва той.

„Хората прекарват много време в опити да не допуснат грешка или съжалявайки за вече допуснати такива,“ но всъщност не трябва да се стремим да сме прави за всичко, съветва шефът на най-голямата социална мрежа в света.

7. Поема премерени рискове
Историята на Facebook е осеяна с примери за дръзки ходове – Закърбърг направи компанията публична през 2012 г., плати 1 милиард долара за Instagram и 19 милиарда за WhatsApp и заложи на бъдещето на мобилните технологии.

Но ако не бе предприемал големи рискове – като например решението си да се откаже от Харвард, за да създаде социална мрежа – едва ли щеше да види голяма отплата.