Историята на Facebook в 33 снимки
Facebook е класическа история на успеха в Силициевата долина: от общежитието в Харвард до първото място в света.
Марк Закърбърг вече се превърна в легендарна фигура, а налаганите от него суитчъри и обувки за тенис се превърнаха в мода в технологичната индустрия.
Днес Facebook струва 364 млрд. долара, а над 1.71 млрд. души използват сайта всеки месец.
Business Insider разказва в 33 снимки историята зад успеха на социалната мрежа от февруари 2004 г. до сега. Внимание: тя включва бира в обилни количества.
1. Facebook води началото си от общежитието Kirkland House в Харвард – същото, в което актьорът Уолъс Шоун (“Принцесата булка“, „Играта на играчките“) е живял по време на годините му в Харвард.
2. През 2003 г. второкурсникът Марк Закърбърг създава програмата Face mash. Това беше приложение, използващо снимките на негови състуденти, които хакнал от файлове на администрацията на общежитието.
То събра 22 000 преглеждания на страницата от 450 души в първите четири часа след пускането му. Няколко дни по-късно Харвард нареди спирането му, като се позова на безпокойство за авторското право и сигурността.
3. Срещу Закърбърг е образувано дисциплинарно производство в Харвард, но му позволяват да остане в университета. Невъзпрепятстван от нищо, той създава Facebook на 4 февруари 2004 г.
4. Шест дни след като създава Facebook, трима студенти от Харвард в по-горен курс – близнаците Камерън и Тейлър Уинклевос и Дивя Нарендра, обявяват, че са постигнали споразумение със Закърбърг да създаде уеб сайт, наречен HarvardConnection.com за тях. Но той се отказал от тях и използвал идеите им за създаването на Facebook.
Те завеждат дело срещу него, приключило едва през 2008 г., когато те получават 1.2 милиона акции на Facebook. Цената на тези акции е била 300 млн. долара при първичното публично предлагане на социалната мрежа.
5. За един месец половината от студентите от Харвард стават членове на Facebook. До март 2004 г. социалната мрежа се разраства до Йейл, Колумбийския и Станфордския университет.
Закърбърг привлича състудентите си от Харвард Дъстин Досковиц, Едуардо Саверин, Андрю МакКолъм и Крис Хюс като съоснователи, за да му помагат с управлението на растежа и превръщането на сайта в бизнес империя.
6. Първата версия на Facebook се появява само няколко месеца след представянето му и показва удивителния растеж на сайта и ограничената му функционалност.
7. На този етап Facebook все още се управлява от студентското общежитие на Закърбърг, но е време нещата да станат по-сериозни. Той напуска Харвард през 2004 г., както прави преди него Бил Гейтс.
8. В средата на 2004 г. Закърбърг наема съоснователя на Napster Шон Паркър за първи президент на компанията.
9. Почти по същото време, през юни 2004 г., Facebook се мести в Пало Алто, Калифорния, в малък офис в центъра на града. По онова време социалната мрежа е смятана повече за парти клуб, отколкото за сериозна стартъп компания.
10. Офисът в центъра на Пало Алто е доста непретенциозен. Стъклената врата води към стълбище, което ви отвежда до офиса. Наблизо има добро заведение за суши.
11. Марк Закърбърг често се появявал в офиса по къси панталони, бос и с бира в ръка.
12. Не, сериозно, те обичали бирата. На снимката се вижда МакКолъм с приятелка, докато служител на Facebook си взема бира.
13. Офисът бил известен и с пикантните си графити по стените.
14. Същия месец, в който се мести в офиса, Facebook получава първото си външно финансиране под формата на инвестиция за 500 000 долара от известния бивш ръководител на PayPal Питър Тийл. На снимката той е с колегата си от PayPal, а по-късно основател на Tesla Илон Мъск.
15. На този етап Facebook вече е започнала бързия си възход към суперславата. През май 2005 г. Facebook събира финансиране за 13.7 млн. долара. Преp 2006 г. социалната мрежа създава култовата си функция News Feed, която дава на хората информация в реално време за това какво правят приятелите им.
16. В края на 2007 г. Закърбърг се запознава с Шерил Сандбърг от Google на коледно парти. По това време тя обмисляла да започне нова работа с Washington Post, но след като я срещнал, Закърбърг решил, че Facebook се нуждае от главен оперативен директор и успял да я убеди да се присъедини към компанията му в началото на 2008 г.
17. Това се оказва далновидно решение. Facebook вече расте бързо, но възходът на смартфоните носи много повече потребители. През 2009 г. Facebook се мести в малко по-голям офис в Пало Алто в Stanford Research Park благодарение на експлозивния растеж. До края на 2010 г. тя достига един трилион гледания на страницата за месец.
18. Този офис не се оказва достатъчен за дълго време. През 2011 г. социалната мрежа се мести в корпоративен кампус, обитаван преди това от компанията Sun Microsystems, придобита от Oracle.
19. Адресът на Facebook е Hacker Way, препратка към популярната философия на Закърбърг със същото име: „Движи се бързо и разрушавай“.
20. Освен това Facebook се утвърждава като голяма политическа сила по това време. Това става особено явно по време на бунта в Египет през февруари 2011 г., организиран главно чрез социални мрежи като Facebook.
21. През годините самият Закърбърг се ангажира все повече с политиката и говори пред световни лидери в подкрепа на разпространението на достъпа до интернет в целия свят.
22. Facebook защитава отдавна равенството в брака и равните човешки права.
23. Никой не може да спре социалната мрежа. Facebook прави историческото си първично публично предлагане за 5 млрд. долара на 18 май 2012 г.
24. Същата година служителите на Facebook получават легендарната „Малка червена книга“, съдържаща пропагандни лозунги, за да гарантира, че нарастващият брой служители на компанията са на същата страница.
25. Ден след първоначалното публично предлагане Закърбърг намери време да се ожени за дългогодишната си приятелка Присила Чан, с която се запознава, докато е още студент в Харвард.
26. Facebook винаги търси следващата стартъп компания, която заплашва да я разстрои. Тя се сдоби с редица горещи стартъп компании, сред които услугата за споделяне на снимки Instagram, която купи за един милиард долара през 2012 г. и която сега има над 400 млн. потребители...
27. ...Компанията за виртуална реалност Oculus, която Facebook купи за два милиарда долара през март 2014 г.
28. ...и компанията за текстови съобщения WhatsApp, за която Facebook плати 19 млрд. долара през февруари 2014 г. Нейният съосновател Ян Коум сега е член на борда на директорите на Facebook, а услугата има над един милиард потребители месечно.
29. До десетия си рожден ден на 4 февруари 2014 г. над 1.23 млрд. души посещават социалната мрежа всеки месец – един милиард от тях го правят чрез мобилните си устройства. Светът се промени, но Facebook просто продължи да расте.
30. За да подкрепи целия този растеж, Facebook разшири офисите си. Едва тази година социалната мрежа откри нов кампус, проектиран от легендарния архитект Франк Гери, за да побере над 2800 служители.
31. Каквото и да се случи след това, компанията продължава да бъде движена от мисията на Закърбърг да свързва всички хора в света. Както пише в писмо до инвеститорите във Facebook: “Казано просто: ние не градим услуги, за да печелим пари, ние печелим пари, за да градим по-добри услуги“.
32. През декември 2015 г. Закърбърг обявява създаването на Инициативата Чан-Закърбърг - корпорация с ограничена отговорност, която ще получи 99% от богатството му и ще го инвестира отново в каузи, целящи да променят света.
33. Но дори цялото това богатство да бъде преразпределено за благотворителни каузи, Закърбърг държи здраво юздите на компанията благодарение на акциите, чрез които запазва контрол, независимо какво ще се случи със социалната мрежа. Така че той скоро няма да изгуби контрол върху компанията, която основа в общежитие на Харвард.