Кубчето на Рубик не е търговска марка
Формата на многоцветното триизмерно кубче на Рубик не е търговска марка, постанови Съдът на ЕС, цитиран от ВВС.
Това означава, че само формата на кубчето не е достатъчна, за да бъде защитено от копиране. Британската компания Seven Towns, която притежава правата за интелектуална собственост на кубчето на Рубик, регистрира формата му като търговска марка през 90-те години на миналия век.
Но германската компания Simba Toys оспори защитата на търговската марка през 2006 г. Патентите защитават изобретенията за определено време, докато търговските марки дават изключителни права на притежателите на интелектуална собственост върху дизайна. Simba Toys заведе дело в Съда на ЕС, след като по-долна инстанция отхвърли иска й.
Кубчето на Рубик, което е изобретено през 1974 г. от унгарския професор Ерно Рубик, е много популярно в цял свят и е продадено в над 400 милиона екземпляра. Seven Towns регистрира кубчето на Рубик като триизмерна търговска марка на ЕС през 1999 г.
Алекс Броди, партньор в Gowling WLG, заяви, че присъдата не е изненадваща, тъй като съдът на ЕС взема сходно решение за Lego през 2010 г.
„Марката Рубик остава, но тя няма монопол върху формата на куба, според закона за търговските марки. Други компании могат да създават подобни пъзели, ако Рубик няма други права за интелектуална собственост, но не могат да ги наричат Рубик и те могат да копират неговата форма. Това решение се отнася само за формата на продукта“, допълни той.