Snapchat подаде поверителна заявка за IPO
Snap Inc – компанията, стояща зад популярното мобилно приложение Snapchat, е подала поверително заявление за първично публично предлагане (IPO) в американската Securities and Exchange Commission (SEC), съобщават световните медии, между които Reuters, Bloomberg и Wall Street Journal.
Фактът, че заявлението е поверително, е индикация, че приходите на компанията са под 1 милиард долара, което е в рамките на очакваното от анализаторите. Същото обстоятелство позволи на Twitter да подаде тайно заявка за своето IPO през 2013 г.
Според материала на Reuters, който се позовава на неназовани източници, IPO-то на Snap може да стане факт още през март следващата година и ще донесе пазарна капитализация на компанията от между 20 и 25 милиарда долара.
Bloomberg цитира свои източници, според които пазарната стойност на Snap може да достигне до 40 млрд. долара. Компанията се надява да набере до 4 млрд. от продажбата на акции, казват още източниците на Bloomberg.
Дори и според най-консервативните прогнози, IPO-то се очертава като едно от най-големите в технологичния сектор през последните години. Освен това то е и едно от най-дългоочакваните събития от инвеститорите, много от които виждат Snapchat като потенциален кандидат за короната на Facebook.
Snapchat стартира през 2012 г. като безплатно мобилно приложение, позволяващо на потребителите си да изпращат снимки, изчезващи след няколко секунди. Оттогава насам приложението претърпя сериозно развитие, превръщайки се в медийна платформа, която рекламодателите могат да вземат на сериозно.
През изминалата компанията изгради нови канали, които позволяват на медийните й партньори да съставят мини списания за мобилни устройства. Освен това Snapchat предлага и живо отразяване на събития чрез репортажи, съставени от потребителски видеоклипове.
Днес Snapchat се използва от над 100 милиона потребители по целия свят, като 60% от тях са на възраст между 13 и 24 години. Това прави платформата особено атрактивна за рекламодателите, които искат да достигнат по-младежката аудитория.
През октомври миналата година компанията стартира своята рекламна платформа, въвеждайки някои нови форми на реклама, като например спонсорираните „лещи“ - специални филтри, проектирани от популярни брандове. Snap си е поставила за цел да генерира приходи от реклама в размер на 350 млн. долара тази година, което ще е сериозно подобрение, в сравнение с миналогодишните 59 млн. долара.
Едно притеснение на инвеститорите е, че Snapchat няма други механизми за монетизация, освен рекламата. Може би именно с идеята да промени това по-рано този месец компанията пусна на пазара очила с видеокамера, които могат да се свързват по безжичен път към смартфон. Така очилата могат да снимат и изпращат снимки и кратки видеоклипове. Джаджата струва 130 долара.
Инвеститорски интерес към компанията не липсва. През май тази година тя набра 1.81 млрд. долара външно финансиране, което я оцени на около 20 млрд. долара, предадоха медиите по онова време.
Сред инвеститорите в Snapchat личат имената на General Atlantic, Sequoia Capital, Fidelity Investment, Kleiner Perkins Caufield & Byers и Yahoo. По-рано този месец инвестиционното крило на Alphabet – CapitalG, разкри, че също е инвестирало в Snapchat, след като добави логото на компанията в своето инвестиционно портфолио.