Airbnb се променя от компания за наеми в туристическа агенция
Airbnb се разширява от услуга за наеми на жилища в краткосрочен план до пълномащабна туристическа агенция. Базираната в Сан Франциско компания отправи предизвикателство към хотелския бизнес, като позволи на собственици на жилища да отдават под наем стаи или цели къщи.
Сега тя се опитва да направи същото и за туристическата индустрия. Новата инициатива се нарича Airbnb Trips и позволява на компанията да предлага преживявания, а не само настаняване. Това може да е например урок на непонятна тема, като приготвянето на рамен (вид японска супа - бел. ред.) в Токио, или еднодневно пътуване до тайно място за сърфинг в Малибу.
„Ако имате страст, интерес или хоби, можете да го споделите с други хора по света“, казва генералният директор на компанията Брайън Чески, който обяви новината на ежегодната конференция Airbnb Open в Лос Анджелис.
Като начало новата услуга ще се предлага в 12 града, сред които Ню Йорк, Сан Франциско, Лос Анджелис, Токио и Париж. Целта е Airbnb Trips да достигне до повече от 50 града догодина.
Новата платформа позволява на хората да предлагат услуги, които продължават или много дни, наречени „потапяне“, или няколко часа, наречени „единични преживявания“. Можете също така да избирате по категории, като храна, или по преживяването, което искате да имате на мястото, където искате да отидете.
Airbnb работи в партньорство със стартъп компанията за резервации в ресторанти Resy, която позволява да запазите маса на популярно място да хранене чрез платформата й.
Освен това под таба Trips ще има нов таймлайн, който ще позволи на компанията да разбере къде отивате, какви проблеми имате при пътуването си и какви са предпочитанията ви, за да ви препоръча дейности. Този таймлайн вече е наличен на Airbnb.com и чрез мобилното й приложение.
Целта е да бъде разширен обемът от услуги, които Airbnb може да предложи. Така туристите вече трябва да гледат на компанията като на дестинация за намиране на страхотни неща за правене в нов град, а не само като на предоставяне на място за спане. Airbnb Trips дава възможност на домакините да предлагат и превоз до конкретни места, което поставя компанията в лека конкуренция с Uber и Lyft.
В последно време обаче Airbnb е затънала в спорове с местните власти. Миналата седмица родният град на компанията Сан Франциско постанови, че наемодателите могат да предлагат къщи и апартаменти за максимум 60 дни в годината. Те също така трябва да се регистрират в града. По този начин властите искат да предотвратят възможността хора да предлагат няколко жилища под наем едновременно в нарушение на жилищните регулации.
През октомври Airbnb заведе дело срещу щата Ню Йорк, след като губернаторът му Андрю Куомо подписа закон, който налага солени глоби на наемодатели, предлагащи празни жилища в многоетажни сгради за по-малко от 30 дни. Според щата тези краткосрочни наеми отварят вратата за наемодателите да ръководят незаконни хотели в нарушение на законите в Ню Йорк, действащи от 2010 г. Airbnb се опасява, че законът може да нанесе удар върху бизнеса й на най-доходоносния пазар, ако не постигне някакъв компромис.
С новата си услуга, с която до голяма степен навлиза в реалния свят, Airbnb отваря вратата за нови усложнения. Не е ясно как ще валидира новите предложения, ще оценява експертизата както на домакините, така и на гостите, ако дейностите са животозастрашаващи, или ще защитава от измамни схеми.
Airbnb създаде солидни защити на своята платформа за наеми, включително гаранция в размер на един милион долара за домакините и политика за възстановяване на парите на гостите. Но не липсват ужасяващи истории, като агресивни бездомници, отказващи да напуснат дадено жилище, или партита, причиняващи щети за десетки хиляди долари. Те ще станат още повече, когато потребителите получат възможност да наемат не само спалня.
Освен това за Airbnb ще бъде трудно да се конкурира със сайтове като TripAdvisor и Travelocity. Дали новата услуга ще издигне компанията до нови високи и ще я отдалечи от съдебните й неприятности ще зависи от това дали може да убеди хората да предлагат и продават себе си и своите услуги, а не само домовете си.
Снимка: Flick.com