Започна операцията по източване на цистерните от влака в Хитрино. Процесът е сложен и опасен, а целта е композицията да бъде обезвредена, предаде Nova TV.

Вчерашната трагедия отне живота на 7 души, а 29 са пострадали. Цялото село беше евакуирано. По-голямата част от семействата са при свои близки в региона, а 14 семейства са в кризисен център в Шумен.

Понеделник е обявен за ден на национален траур.

Изплащането на еднократна помощ от 325 лева за пострадалите от взрива в шуменското село Хитрино ще продължи и в неделния ден, каза пред Nova TV социалният министър в оставка Зорница Русинова.

Тя каза още, че най-късно в понеделник междуведомствената комисия, която оценява щетите, ще трябва да представи на премиера в оставка Бойко Борисов доклад с предложения за справяне с бедственото положение.

Там ще трябва да бъде записано и как общинските власти могат да помогнат на загубилите домовете си хора.

Междувременно главният разследващ на "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Бисер Минчев заяви пред бТВ, че има информация за превишена скорост на влаковата композиция в Хитрино, но тя трябва да бъде потвърдена.

По думите му тази информация е дошла от негови колеги, които са били на работа в този момент в Хитрино. „Те казват, че е била висока при влизане в гарата”, допълва Минчев.

„Вчера беше свалена информацията от архивиращото устройството и на двата локомотива, тя ще се разшифрова и тогава ще знаем колко точно е била скоростта на композицията”, каза той.

„Влакът трябва да се движи с до 40 км/ч, но не мога да предполагам колко е била”, поясни Минчев.

Той заяви, че се работи по множество версии, като не се изключва и тази за скъсване на вагоните. „Има скъсване между пети и шести вагон, дали е преди или след дерайлирането – това също е една от хипотезите”, допълни Минчев.

Предстои разследващите органи да разшифроват информацията от т.нар. черни кутии на локомотивите.

Бившият следовател Георги Илиев заяви пред бТВ, че според него причините за катастрофата край Хитрино се коренят в това, че жп линията е строена много отдавна, по време на руска-турската война. „Не знаем какви грижи са полагани за нея, кога е ремонтирана”.

Като втора причина за инцидента в Хитрино Илиев посочи размитата отговорност в министерството на транспорта. „Към настоящия момент контролните органи, които проверяват изправността на жп структурата са към Министерството на транспорта. Оставям гражданите сами да преценят дали това е правилно”, каза той.

„За да се установи дали причината за инцидента е техническа, трябва да се проследи пътя на композицията от началната гара до Хитрино, да се види с каква скорост е следвало да се движи тя, на какъв семафор е влезнала в гарата, дали участъкът е прав или има завой”, поясни Илиев.

Кадър: YouTube