Facebook загуби дело за $500 млн. за злоупотреба с авторско право
Американски съд нареди на Facebook и други ответници да платят 500 млн. долара, след като установи, че те незаконно са използвали технология за виртуална реалност на друга компания, съобщава ВВС.
Журито установи, че Oculus, която беше купена от Facebook през 2014 г., използвала компютърен код, принадлежащ на компанията, разработваща видео игри Zenimax, за да пусне собствени очила за виртуална реалност.
Oculus съобщи, че е разочарована и ще обжалва решението на съда. То заплашва да помрачи последните резултати на Facebook, които показват силен край на годината за компанията. Нетната печалба на социалната мрежа нарасна над два пъти - до 3.6 млрд. долара в четвъртото тримесечие.
Основен фактор за това е растежът с 53% на приходите от реклама, като компанията обяви, че е на път да достигне два милиарда потребители през първото полугодие на 2017 г.
Малко преди обявяването на резултатите съдът постанови Facebook, Oculus и ръководителите на Oculus да платят обезщетение на Zenimax след съдебен процес, който продължи три седмици. Zenimax твърди, че ранните й иновации във виртуалната реалност са били незаконно копирани, когато Oculus създала собствените си очила Rift.
“Щастливи сме, че журито по нашето дело в Районния съд в Далас присъди 500 млн. долара на Zenimax заради незаконните нарушения на ответниците на нашите авторски права и патенти“, заяви генералният директор на компанията Робърт Алтман.
Съдът установи още, че съоснователят на Oculus Палмър Лъки е нарушил споразумението за неразкриване на информация с компанията. Но журито реши, че никой от ответниците не е злоупотребил с търговските тайни на Zenimax.
Компанията, която притежава id Software за разработване на видео игри, съдеше Facebook за 2 млрд. долара. Наред с обвиненията срещу Палмър Лъки тя твърдеше, че съоснователят на id Джон Кармак е взел интелектуална собственост на Zenimax, когато напуснал, за да се присъедини към Oculus като главен технически директор.
Виртуалната реалност е само малка част от настоящия бизнес на Facebook, но е смятана за важен елемент от стратегията на компанията в идните десет години. По-голямата част от приходите на социалната мрежа в четвъртото тримесечие, които са нараснали с 54% до 27.6 млрд. долара, идват от реклами.
“Facebook имаше още едно звездно тримесечие, донесло рекордни приходи, увеличаване на потребителите и на печалбата. Но се очаква растежът на приходите от реклами да се забави през 2017 г., така че вероятно тази година компанията ще постигне по-малка печалба“, казва Мартин Гарнър, главен анализатор в CCS Insight.
Друго предизвикателство пред социалната мрежа тази година е променящият се подход към личните данни в Европа, несигурната бизнес среда в САЩ и трудностите в Китай, допълва Гарнър. Facebook беше остро критикувана, след като някои потребители се оплакаха, че фалшивите новини на платформата й са повлияли на президентските избори в САЩ.
В сряда ръководството на Facebook обяви, че ще се справи с проблема, като използва повече изкуствен интелект. То каза още, че голяма част от новите потребители на социалната мрежа са в Индия, където телекомите предлагат безплатни пакети от данни за Facebook трафик. За цялата година компанията е увеличила нетната си печалба със 177%, до 10.2 млрд. долара.