Американските авиокомпании загубиха 4.9 млрд. долара за два дни
За два дни, след забраната на американския президент Доналд Тръмп за влизане в страната на имигранти от седем държави, пазарната стойност на най-големите авиокомпании в страната е намаляла с 4.9 млрд. долара, съобщава Bloomberg.
Индексът за авиокомпаниите на Standard & Poor’s е загубил 3.8% от стойността си в понеделник и вторник. American Airlines, най-голямата авиокомпания в света, е регистрирала спад от 5.8% за два дни.
Развитието от последните дни създава редица тревоги за инвеститорите. Едната е, че американските ограничения може да се разширят или да предизвикат ответен отговор от други държави.
Другата, очертана от Международната асоциация на въздушния транспорт, е свързана с риск от по-високи разходи за превозвачите за прилагане на правилата и потенциалните последици, ако не го направят. Макар че е трудно да се определи броят им, има и риск някои хора да се откажат от пътуване в САЩ.
„Ако Америка се превърне в по-негостоприемно място, това може да навреди на търсенето на пътувания за развлечение“, казва Джим Коридор, анализатор на авиоиндустрията в CFRA Research.Хелън Бекер от Cowen & Co. Той предупреди, че финансов удар срещу американските авиокомпании може да се отрази на международните им партньори, които осигуряват пътници на американските превозвачи за свързващи полети.
Проблемите за авиокомпаниите започнаха в петък вечер, след като администрацията на Тръмп въведе временни ограничения за влизане в САЩ на граждани на седем държави, които според нея са свързани с тероризма.
Тъй като нареждането дойде без никакво предупреждение, на някои пътници за САЩ не беше позволено да се качат в самолетите, а други, които вече бяха на път, не получиха разрешение за влизане. Протестиращи срещу забраната, определена от тях като антиамериканска и антимюсюлманска, нахлуха на летищата, увеличавайки хаоса през уикенда.
Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) поиска разяснения от американските власти. Нареждането на Тръмп „създава допълнително бреме за авиокомпаниите да изпълняват неясни изисквания, да поемат разходите за прилагането му и да бъдат застрашени от потенциални глоби за несъобразяване с него“, съобщи асоциацията в комюнике тази седмица.